Peter satte takboxen åt fel håll – minskade luftmotståndet och ökade räckvidden

När Peter Fritzson vände takboxen bak och fram ökade bilens räckvidd med 16 procent.

Peter satte takboxen åt fel håll – minskade luftmotståndet och ökade räckvidden
Takboxen från Calix är felkonstruerad ur aerodynamiksynpunkt. Foto: Peter Fritzson

De flesta av oss skulle nog skaka på huvudet om vi såg en bil i trafiken med en takbox monterad som på bilden ovan. Men då skulle vi ta fel. Det har Peter Fritzson, professor emeritus vid Linköpings universitet, visat i ett experiment med sin Tesla Model 3. Det ögonöppnande resultatet publicerades sedan på den svenska Teslaklubbens hemsida. 

Historien tar sin början för några veckor sedan när Peter Fritzson förberedde sin bil inför en skidresa till Lofsdalen, 57 mil från hemmet i Linköping. "Dagen innan avfärd kom en granne som är expert på aerodynamik förbi och tipsade om att turbulens och därmed luftmotståndet skulle minska med bakvänd takbox. Efter lite funderande lydde jag rådet och vände på takboxen", skriver Peter Fritzson i ett inlägg på Teslaklubbens hemsida. 

När den 67-årige professorn kom hem från skidresan bestämde han sig för att ta reda på om takboxens monteringsriktning verkligen påverkade räckvidden, och i så fall hur mycket. Han valde ut en 25 kilometer lång teststräcka längs motorvägen mellan Linköping västra och Norsholm, och inledde testet. Totalt blev det tre resor: en med takboxen vänd framåt, en med den bak och fram-vänd och en med enbart takräcken på bilen.

Testerna kördes i regn och fyra plusgrader och med farthållaren inställd på 90 km/h. För att minska vindens inverkan på resultaten körde han vägsträckan åt båda hållen varje gång. Information om förbrukning hämtades från bilens färddator. 

Resultaten var onekligen intressanta. Efter testet visade det sig att den felmonterade takboxen sänkte förbrukningen med 16,4 procent, jämfört med att ha den rätt monterad. Faktum är att den bakåtvända takboxen gav exakt samma elförbrukning som vid körning med enbart takräcken.

De som är bildade i aerodynamik lär dock inte bli förvånade av resultaten. Den mest aerodynamiskt effektiva formen är den form en droppe vätska tar när den färdas genom luften – rund, med en trubbig nos och en lång, avsmalnande svans som låter luften glida längs sidorna. Precis så som en flygplansvinge ser ut – eller Peter Fritzsons Calix 430 takbox, när den är vänd åt fel håll.

När takboxen i stället är monterad åt det håll Calix förespråkar får den ett tvärt avslut baktill, vilket skapar turbulens och högre luftmotstånd. Frågan är då varför takboxen ser ut som den gör. Mycket har nog med estetik att göra – många bilar har den spetsiga änden framtill, och då vill man ha en takbox som matchar det.

Det är därmed inte sagt att det här experimentet skulle få samma resultat på alla bilar, i och med att en takbox och en bil måste fungera tillsammans. Det är heller inte säkert att takboxar fungerar på ett säkert sätt när de är monterade åt fel håll.

 

Läs också: