Lucas kör 6.000 mil om året med elbil – men har aldrig laddat hemma

Premium Hur fungerar det att köra tusentals mil om året med elbil? Vad är kostnaderna och hur sysselsätter man sig under tiden bilen laddar – och vilka fördomar möter man? Vi får dessutom svar på hur man laddar sin bil till ett lågt pris.

Lucas kör 6.000 mil om året med elbil – men har aldrig laddat hemma

Hej Lucas! Till att börja med – vad hade du för förväntningar på elbilsägandet?

- Mina förväntningar var höga eftersom jag hade läst många tester och recensioner. Jag var orolig kring vinterkörning då vi är mycket i Norrbotten och Norrbottens inland – men oron var obefogad då elbilen visar överlägsenhet när det är riktigt kallt och dåligt väglag. Jag har flera vänner i allt från Kiruna och Gällivare till Luleå och Piteå och alla är nöjda med sina elbilar, speciellt när det är riktigt kallt. Att aldrig behöva kallstarta bilen och oroa sig över att den inte ska starta, samt kunna få värme snabbt eller till och med – förvärma bilen.

Okej, men hur påverkas förbrukningen när det är kallt?

- När jag kör på mindre vägar i tvåsiffriga minusgrader, exempelvis mellan Östersund och Lycksele så har jag runt 40 mils räckvidd. Men kör jag i hög hastighet på motorväg i kyla och regn så blir räckvidden närmare 25–30 mil.

När det är behagligare temperatur då?

- Enligt WLTP är räckvidden för Tesla Model 3 cirka 50 mil. Den riktiga räckvidden sommartid är mellan 35–55 mil beroende på väder och hastighet.

När köpte du din första elbil?

- Jag köpte min Tesla Model 3 Performance 2019 och den första elbilen jag körde mycket var en Tesla Model S 85 från 2014, därefter en Tesla Model X P90D från 2017.

Du gillar Tesla förstår jag, finns det en så kallad "Tesla-sekt"?

- Haha, Tesla-sekt brukar väl vara benämningen på Teslaägare som bara gillar sitt varumärke och tycker allt annat är skit – sånt är sällsynt tycker jag.

Möter du fördomar från folk som inte gillar elbilar?

- Det gör jag, många tror att elbilar är tråkiga och dåliga, men det ändras snabbt när de åker med eller får köra.

 

"Jag var lite orolig kring vinterkörning då vi är mycket i Norrbotten och Norrbottens inland. Men den oron var obefogad då elbilen visar överlägsenhet när det är riktigt kallt och dåligt väglag".

 

Instagram: @tehjimos

Vad hade du för bil innan Teslan?

- Innan körde jag mycket Peugeot, Saab, Volkswagen samt Volvo. Allt från en 270-hästars Saab 9-5 till en 180- hästars Multivan från VW.

Laddning

Hur laddar du?

- Jag laddar på publika snabbladdare cirka en gång per vecka eftersom jag saknar laddningsmöjlighet hemma. På helger blir det ofta långresor och då laddar jag medan jag gör de mänskliga behoven som att äta, gå på toaletten, dricka kaffe och sträcka på benen. Man kan även se på Netflix eller Youtube som är integrerat i bilens infotainment

Jag förstår, hur lång tid tar det?

- Elbilar laddar snabbast mellan 10–60 procent eller 10–80 procent, så oftast blir det kortare laddstopp på cirka 20–25 min. Sen kör man till nästa laddare vilket är raka motsatsen till en bensinbil där man oftast tankar fullt. Med elbil fyller man på en del varje gång man stannar istället för att sitta och vänta på fulladdning. Att ladda mellan 10–80 procent tar ungefär lika lång tid som mellan 80–100 procent, så det är verkligen inte värt att sitta och ladda fullt så länge man inte måste.

 

"Haha, Tesla-sekt brukar väl vara benämningen på Teslaägare som bara gillar sitt varumärke och tycker allt annat är skit – sånt är sällsynt tycker jag".

 

Vilken är högsta snabbladdningseffekt till Tesla Model 3?

- Det är 250 kW, men i Sverige kan vi bara nyttja 190 kW idag. Tesla bygger ut Supercharger-nätverket med deras V3-laddare som laddar 250 kW. Idag finns dessa på vissa ställen i USA, Kanada, England och Norge. Det ska förhoppningsvis byggas ut i Sverige i år också. Vi laddar vanligtvis på ställen med en laddningskapacitet mellan 50–150 kW.

Har man ett kallt batteri så kan inte batteriet ta emot full effekt, Tesla har löst det på ett smart sätt genom att förvärma batteriet automatiskt inför laddningen om navigationen är inställd på en Supercharger. Detta påverkar främst snabbladdning, vanlig hemmaladdning påverkas överlag inte av temperaturen i batteriet. Batteriet värms via körning och laddning eller om man startar förvärmning av batterierna före avfärd.

Ekonomi

Vad är kostnaden för att ladda hemma?

- Jag laddar ju inte hemma men enligt mina vänner som kör elbil så kan man räkna på cirka 1,5–3 kronor per mil.

Och på snabbladdare?

- Det varierar mellan 1–10 kronor per mil. Jag snabbladdar för cirka 1 krona per mil oftast då jag har abonnemang hos ett laddningsnätverk där man kan betala ett fast pris.

Instagram: @tehjimos

Vilket laddningsnätverk använder du som ger ett så lågt pris?

- Jag använder Bee, de har låg milkostnad ifall man kör mycket, dock finns bara en snabbladdningsplats per station, på 50 kW. Det finns även risk för köer eller strul med laddaren. Det fungerar bra ifall vi inte har bråttom eller ska stanna lite längre och äta, men när vi har bråttom laddar vi på Teslas Superchargers som är lite dyrare men laddar med 150 kW och snart – 250 kW.

Vad är snittförbrukningen på din Tesla?

- Den ligger runt 23 kWh/100 km, med min blyfot...

Hur ser milkostnaden ut?

- Inräknat allt – värdeminskning, däck, försäkring och så vidare, så är det ungefär 25–28 kronor per mil under dessa 3 år för en Tesla Model 3 Performance.

Som jämförelse så uppskattar jag att en Audi RS3 som är en direkt konkurrent skulle ligga på runt 50 kronor per mil över samma sträcka och tid.

 

"Jag har även lite smak för sportbilar, så ibland kan jag sakna lite ljud från motorerna i bilen. Oftast är det skönt med tystnaden, men när man kör "inspirerat" hade det varit kul med lite motorljud, likt Porsche Taycan".

 

Vad tänker du om andrahandsvärdet på bilen?

- Det ser mycket bra ut – vår Model S sålde vi med 66 procent andrahandsvärde och den hade över 11 000 mil på mätaren. Så allt tyder på att Model 3 kommer stå sig lika bra tack vare stor efterfrågan och för att det säljs för få bra elbilar.

Vad är det bästa och sämsta med elbilsägandet?

- Det bästa är friheten – som i mitt fall – betala leasingkostnader, försäkring och laddningsabonnemang. Därefter kan jag kan resa vart jag vill i hela Europa med total frihet och till väldigt låg driftskostnad. Även driftsäkerheten är riktigt bra, att slippa åka iväg och serva bilen och vara rädd för att växellådan ska rasa eller annat.

Sen uppskattar jag den snabba accelerationen och tekniken man får i till exempel Tesla. Att alltid vakna med full "tank" är ju trevligt och det är vad majoriteten av elbilsägarna upplever.

Det sämsta är svårt eftersom jag är väldigt nöjd med bilen överlag. Det kan väl vara att energidensiteten är relativt låg i batteriet jämfört med bensin, men det utvecklas ju hela tiden.

Jag har även lite smak för sportbilar, så ibland kan jag sakna lite ljud från motorerna i bilen. Oftast är det skönt med tystnaden, men när man kör "inspirerat" hade det varit kul med lite motorljud, likt Porsche Taycan. Något som kanske blir vanligare i elbilar framöver.

Snittbetyg för Tesla Model 3 enligt ams-läsarna.

 

Har du haft några problem med bilen?

- Jag har haft en list som lossnat i ena dörren och en dörr var feljusterad från fabrik, annars känns det bra. Allt blev åtgärdat av Tesla på garanti utan problem.

Hur är kvalitetsintrycket i övrigt då?

- Passformen är lite sisådär men det är väl en biverkning från massproduktion. Tesla känns inte lika väl hopskruvad som en Porsche, men den kostar ju väsentligt mycket mindre också.

Vad säger du till dem som hävdar att elbilsägande inte fungerar för långkörning?

- Till de säger jag att man bör prova före man uttalar sig. Jag som varit på långresor till allt från Nordkap till Serbien de senaste åren tycker uttalandet är rätt löjligt.

Instagram: @tehjimos

Instagram: @nicolaskay.photo

Instagram: @nicolaskay.photo