Elbilstillverkarkaren Uniti hotas av konkurs

Den svenska elbilen Uniti One skulle komma i produktion till sommaren. Men bolaget har hamnat i ekonomiskt knipa och ställt in betalningarna. Uniti har beviljats företagsrekonstruktion av Lunds tingsrätt.

Elbilstillverkarkaren Uniti hotas av konkurs
Uniti One skulle börja tillverkas till sommaren 2020. Nu är det osannolikt att det blir så.

Företagets första modell, Uniti One, är en minielbil med plats för tre och en räckvidd på 15 eller 30 mil. En elmotor på 68 hk och 85 Nm gör att den 600 kilo tunga bilen kan göra 0-100 km/h på under tio sekunder.

Uniti One är bara 3,2 meter lång, vilket är hela 26,5 centimeter kortare än en Toyota Aygo. En svängradie på sju meter ska ge kul köregenskaper i stan.

Priserna spänner mellan 224.000 och 327.100 kronor före miljöbonusen på 60.000 kronor.

Läs mer om Uniti One här.

Uniti One är inte bara tänkt som personbil utan även för varutransporter. Lastutrymmet är 760 liter som mest.

Tillverkningen skulle ge tusen jobb i Landskrona

Uniti startades som ett avknoppningsprojekt från Lunds universitet för fyra år sedan. Till en början sas att bilen skulle tillverkas Landskrona och ge ett tusen skånska arbetstillfällen.

Senare bestämde sig bolaget att flytta produktionen till England. Det senaste budet var att de började ta emot beställningar och att produktionen skulle starta i Kina till sommaren 2020. 

 

Med förarsätet i mitten behövs det inte utvecklas olika versioner för höger- eller vänstertrafik.

Redan i höstas befann sig bilbolaget i ekonomisk kris. Då upprättade man en kontrollbalansräkning som visade att det egna kapitalet låg på minus 9,4 miljoner kronor. 

Under den inledningsvis tre månader långa företagsrekonstruktionen får bolagets uppåt tio anställda fortsatt månadslön genom den statliga lönegarantin.

Under förhandlingarna i Lunds tingsrätt framkom att Uniti har skulder på 34 miljoner kronor till 37 olika aktörer. 26 miljoner av skulderna är till de två ägarbolagen Team U Holding AB och Uniti Holding UK Ltd.

I de kommande ackordsuppgörelsen kommer staten först att kräva sina pengar för obetalda skatter och avgifter. Övriga, så kallade oprioriterade fordringsägare, brukar få tillbaka 25-50 procent.

Precis som Volvo har Uniti tänkt sig ett Android-baserat operativsystem.

Redan tagit betalt för bilar

I handlingar från Lunds tingsrätt har Sydsvenskan funnit uppgifter om att Uniti har sålt bilar på förhandsorder till "vissa enskilda individer", och att "individer har betalat en summa för att ställa sig i kö för en bil". 

Det framkommer också att den inledande produktionen först var tänkt att säljas till företag för leveranser av mat eller andra varor. Annonstavlor på bilarna skulle bli ytterligare en inkomstkälla, något som behövs eftersom marginalerna på elbilar är små.

Den 24 april kommer fodringsägarna samlas i Lunds tingsrätt där rätten kommer att pröva om företaget kan nå sina mål med rekonstruktionen och om rekonstruktionen ska få fortsätta under den första tremånadersperioden.

Jag hoppas att Uniti klarar sig
Ja
258
64
Nej