Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport blir laddhybrider

Nya laddhybrider från England – klarar över 6 mil på bara el.

Range Rover Evoque och Land Rover Discovery Sport blir laddhybrider
Range Rover Evoque P300e.

Jaguar/Land Rover utökar laddhybridpaletten. Minstingarna Evoque och Discovery Sport bestyckas nu med en laddhybrid-drivlina som ska klara över 6 mil i båda modellerna.

Båda modellerna får tilläggsnamnet P300e och delar den drivlina som består av en trecylindrig bensinmotor på 200 hästar som driver på framhjulen, samt en elmotor på 109 hk som sitter integrerad i och driver bakaxeln. Strömmen till elmotorn lagras i ett batteripaket på 15 kWh som är placerat under baksätet.

Med en totaleffekt på 309 hästar och 540 Nm är dessa vagnar inga slöfockar. 0–100 är avklarat på 6,4 sekunder i Range Rover Evoque P300e och 6,6 sekunder i Land Rover Discovery Sport P300e.

 

Räckvidden är alltså över 6 mil enligt WLTP i båda modellerna vilket ändå är att betrakta som godkänt. Mer specifikt handlar det om 6,6 mil i Evoque P300e:s fall och 6,2 mil för Discovery Sport P300e. Bilarna går att köra i upp till 135 km/h på enbart el vilket möjliggör motorvägspendling på el. Även om man kan gissa att det förkortar räckvidden ganska dramatiskt.

Det miljöbonusgrundande koldioxidutsläppet ligger på 32 g/km enligt WLTP för Range Rover Evoque P300e och 36 g/km för Land Rover Discovery Sport P300e.

En intressant sak är att båda dessa bilar går att DC-snabbladdas i upp till 32 kW. Lägger du vantarna på en av dessa modeller kan du alltså med gott (?) samvete stångas med elbilisterna på snabbladdingsplatserna. Med snabbladding i 32 kW kan batteriet laddas från 0–80 procent på en halvtimme.

Med en 7 kW-hemmaladdningsbox laddar Evoque P300e och Discovery Sport P300e från tomt till fullt på 1 timme och 24 minuter.

Bilarna väntas hamna hos de svenska återförsäljarna i början av sommaren. Svenska priserna är inte klara.

 
Detta har jag väntat på!
Ja
42
17
Nej