Volvo börjar bygga elmotorer – slutar med bensin- och dieselmotorer

Premium Eldrift är framtiden för Volvo. De utvecklar nu sina egna elmotorer och ska sluta göra förbränningsmotorer.

Volvo börjar bygga elmotorer – slutar med bensin- och dieselmotorer

XC40 P8 Recharge är Volvos första helt elektriska bil. Elmotorerna kommer från Valeo Siemens, men framöver ska Volvo Cars göra sina egna elmotorer. 

– Nästa generation gör vi själva. Vi har redan prototyper snurrande vilket är jättekul, säger Caroline Kjellin, ansvarig för utvecklingen av eldrivlinor på Volvo Cars till tidningen Ny teknik.

Samtidigt slutar Volvo utveckla och tillverka förbränningsmotorer. Det innebär inte att Volvo ska sluta sälja bilar med förbränningsmotorer, men motorerna kommer att utvecklas och produceras i ett nytt bolag inom Geely som ska förse bilmärkena inom koncernen med förbränningsmotorer. 

Omkring tre tusen Volvo-anställda omfattas av omorganisationen. De återstående Volvo-ingenjörerna kan nu helt koncentrera sig på eldrift och det finns en förhoppning om att Volvo ska få bli ansvariga för elmotorer inom Geely.

Drivlinan till Volvo XC40 P8 Recharge

Anledning till att Volvo vill utveckla egna elmotorer beror på att de vill få full kontroll över både hård- och mjukvara för att kunna utveckla de funktioner och egenskaper som de önskar. Det snabbar också upp utvecklingsprocessen.

– Vi fokuserar på en modulär utveckling vilket innebär att vi ser till att elmaskinerna ska gå att använda i fram-, bak- samt fyrhjulsdrivna applikationer. Det behövs för att skapa bredden av modeller vi vill ha, säger Caroline Kjellin.

Volvo kommer att fortsätta erbjuda laddhybrider, men elmotorerna till dessa kommer fortsatt att köpas in.

Polestar 2 delar plattform med Volvo XC40.

Just nu jobbar Volvo med eldrift till den mindre plattformen CMA som också används av Polestar. Huvudfokus ligger på att ha en elmotor för vardera hjulaxel, men andra varianter ska också vara möjligt om man vill göra billigare varianter med en motor eller mer prestandainriktade modeller med fler än två motorer.

Volvo jobbar också med en ny plattform som heter SPA2 och som kommer att användas i de större bilmodellerna (60- och 90-serierna). Först ut blir nästa generation av XC90 som lanseras 2022. 

För batterierna har Volvo en annan strategi. Battericeller köper Volvo Cars in av LG och CITC. Anledningen är att betteritillverkning är en avancerad process och produktutvecklingen är väldigt resurskrävande. Då blir det mer konstnadseffektivt att köpa in cellerna.

I volvofabrikerna monteras cellerna ihop till färdiga batteripaket som är anpassade för respektive modell. Volvos fabrik i USA byggs nu ut för batterimontering till nästa generation XC90.

 

Volvos elbilsstrategi

Mildhybrider – modellbeteckning B: Erbjuds i XC90 och XC60. Här får förbränningsmotorn hjälp av en elmaskin som agerar både startmotor och generator. Elektrifieringen sänker bränsleförbrukningen.

Laddhybrider – kallas Recharge: Erbjuds i alla modeller-serier. En förbränningsmotor kombineras med elmotor. Klarar kortare sträckor helt på el.

Elbilar – kallas Recharge och har modellbeteckningen P: Erbjuds i XC40 P8 Recharge, ytterligare modeller är planerade på samma plattform (CMA) och på en ny större plattform (SPA2).