Bensin- och dieselbilar brinner fem gånger oftare än elbilar

Elbilar har pekats ut som en brandrisk, men hur ofta brinner de egentligen? Norges motsvarighet till MSB har tagit reda på detta efter en uppmärksammad brand vid Stavangers flygplats.

Annons
Annons

I januari i år började det brinna i ett parkeringshus vid Stavangers flygplats. Omkring 300 bilar förstördes i branden där hela p-huset till stora delar kollapsade.

Till en början uppgavs att branden startade i en elbil vilket resulterade i en stor debatt om elbilars farlighet. Det fick den norska myndigheten ”Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)”, som är motsvarigheten till svenska MSB, att undersöka hur ofta bränder uppstår i elbilar.

Utredningen av branden i Stavanger visade att branden hade börjat i en dieseldriven Opel Zafira från 2005. DSB:s undersökning visade också att bensin- och dieselbil är överrepresenterade i bilbränder.

DSB undersökte alla bilbränder i Norge mellan 2016 och 2019 och fann 60 bränder i elbilar och 2.651 bränder i bensin- och dieselbilar. Beståndet av elbilar var omkring 250.000 bilar och antalet bensin- och dieselbilar var 2,5 miljoner.

– I förhållande till andelen elbilar på norska vägar så brinner de cirka fem gånger mer sällan i dem än i bilar som går på fossila drivmedel. Det är dessutom mycket sällan som det är batteriet som är orsaken till en brand i elbilen, säger Jon Eirik Holst, sektionschef för elsäkerhet på DSB i ett uttalande.  

Tillsammans med forskningsinstitutet Rise har DSM studerat om laddningen av elbilar ökar risken för brand i bilbatteriet och kom fram till att så inte är fallet.

Ola Willstrand är projektledare inom brandsäker transport på forskningsinstitutet Rise och han säger till Elinstallatören att en förklaring till att elbilen fått så mycket skuld handlar om att elfordon är ett nytt fenomen.

– Om bensinbilar varit nya i dag så hade de säkert också ansetts som mycket brandfarliga, eftersom en vanlig brandorsak är läckage av brännbar vätska som antänds på en het yta.

Många drar paralleller med mobiltelefoner och andra elektronikprodukter med litiumjonbatterier som har exploderat eller börjat brinna. Men enligt Ola Willstrand blir det fel att göra sådana jämförelser eftersom fordonsklassade batterier har mycket högre krav på säkerhet och har genomgått omfattande tester för att uppnå en viss standard. 

Den svagaste punkten för en elbil är laddningen, den måste ske säkert. Att plugga in elbilen i ett vanligt vägguttag ökar brandrisken eftersom laddpunkten kan överhettas och fatta eld. Med andra ord bör man installera en laddbox om man ska ladda hemma.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen