KIA:s designchef tror på comeback för MPV

Premium Den koreanska biltillverkaren Kia har rekryterat Karim Habib som varit designchef på BMW. Han kommer närmast från samma position på Infiniti. Karim Habib har hunnit jobba några månader på Kia och vi fick en pratstund med honom om framtiden för Kia.

KIA:s designchef tror på comeback för MPV
Karim Habib, designchef för Kia. Foto: Kia Motors

Elektrifiering är naturligtvis centralt för en volymtillverkare som Kia och alla Kia-modeller framöver kommer att finnas i en elektrifierad version. Fram till 2025 ska elva nya elbilsmodeller presenteras och året efter räknar Kia med att över 20 procent av försäljningen ska vara elbilar.

Redan nästa år ska Kia lansera en helt elektrisk crossover som byggd på Hyundai-gruppens nya elbilsplattform. Bilen ska få över 50 mils räckvidd och kunna snabbladdas på 20 minuter.

Vad är fördelarna med att designa en helt elektrisk bil?
– En helt elektrisk bil kan ha ett platt golv (skateboarddesign) och lång hjulbas för att få plats med så mycket batterier som möjligt. Det är bra för oss designers på flera sätt. Vi gillar stora hjul och det passar bra för elbilar som ofta är tunga. Det blir också ett snyggt kort överhäng. Men framförallt så ger den långa hjulbasen möjlighet till en stor och rymlig kupé.

Finns det några nackdelar med att designa en elbil?

– Batterierna tar plats på höjden och med vissa biltyper vill man hålla nere höjden, till exempel med sedaner. Teknikutvecklingen hittar en del vägar runt det här och sen är det ju inte säkert att folk alltid kommer att vilja att sedanerna ska vara låga.

Ett annat område där det sker snabb teknikutveckling är bilarnas självkörande förmåga. 

– De semisjälvkörande bilarna är snart här, men det kommer att ta många år innan vi får helt självkörande bilar. När de väl kommer kan vi få se radikalt annorlunda bilar eftersom man inte behöver sitta vid en ratt och det antagligen inte behövs lika stora deformationszoner. Då kan vi få betydligt levnadsutrymme i bilarna.

Volvo och Polestar har bestämt sig för att placera lidarsensorer i taket på sina bilar för att det ger bäst koll på den omgivande trafiken, men det är inte säkert att Kia går samma väg.

– Det är en utmaning med alla sensorer som måste in i en bil. Det påverkar redan hur vi designar grillen. Det påverkar också vilken färg vi kan använda. Vi jobbar på att integrera tekniken så bra som möjligt i bilens form. Ta kofångaren som ett exempel. Förr satt den utanpå bilen och idag är den helt integrerad i karossen. 

Karim Habib nämner också röststyrning som ett viktigt område för framtidens bilar. Det är måste i alla framtida bilar och tekniken måste fungera bättre än i dag.

Karim Habib, designchef för Kia. Foto: Kia Motors

I dag är suvar och crossovers de bäst säljande biltyperna. Hur tror du framtiden kommer att se ut?
– Det varierar mycket på olika marknader. Vi har nyligen gett oss in på den indiska marknaden och den ser helt annorlunda ut. Jag har bott några år i Asien och här är MPV väldigt vanliga till skillnad mot Europa. Här finns det till och med premium-MPV:er och i Japan är MPV:er faktiskt den vanligaste biltypen som körs av chaufför.

– I vår designstudio för framtida design tittar vi på alla biltyper och jag skulle personligen kunna tänka mig att MPV:erna kommer tillbaka igen. De är fascinerande och Kia har resurserna att erbjuda många olika typer av bilar.

Kia har tagit fram en sportbil, Stinger, som är en så kallad halo-produkt. Är det fortfarande viktigt att ha en sådan modell i ert utbud?
– Ja för mig, men jag vet inte hur ledningen tänker på den punkten. Stinger säljer bra trots att det segmentet minskar.

Vad tror du om att göra en cabriolet, ungefär som Volkswagen T-Roc Cabriolet?
– Kombinationen av suv och cabriolet tycker jag känns lite underlig, men jag är även rent generellt tveksam till cabrioleter. Det är få cabbar som säljer i några betydande volymer.

Jobbar ni tillsammans med Huyndai i utvecklingsarbetet?
– Ja, vi tillhör ju samma koncern. Vi bygger upp vårt samarbete mer och mer för att lära oss mer av varandra. Men det är viktigt för oss att hålla i sär märkena.

Kia Design Center i Namyang.

Vad är viktigast för dig? Att designa en konceptbil eller en produktionsbil?
– Konceptbilar är väldigt bra för oss designers. Vi får designa precis allting nytt och behöver inte använda gamla konstruktioner. Bara en sådan sak att vi kan få möjlighet att komma på nya mönster till mattan som ligger i mugghållaren … Med produktionsbilar är det många begränsningar.

Som formgivare måste ni ligga före i tiden så att en bil känns modern även när den sålts under något år. Hur lyckas ni med det?
– Oj vilken svår fråga. Vi jobbar bredare än bara att titta på bilar – vi undersöker hur hela samhället förändras  och hur människor fungerar. Vi mycket research och nyligen tittade jag på en framtidsstudie som några av våra medarbetare gjort. Det var fängslande hur de strukturerat upp den framtida utvecklingen. 

Det görs en facelift för de flesta modeller mitt i produktens livcykel. Är det något ni tänker på redan när när den första modellen designas?
– Vi har inte systematiskt sätt att jobba med facelifts. För att spara kostnader försöker vi underlätta för det vid konstruktionen, men det är inte alltid som vi har klart för oss hur vi ska göra faceliften. Här på Kia spar vi inte kommande design utan vi jobbar snabbt. Jag har faktiskt inte varit hos någon biltillverkare som jobbar så här snabbt.

Karim Habib började jobba med design på BMW 1998 och var där fram tid 2017, med undantag för tre år hos Mercedes. Från 2017 till 2019 var han designchef på Nissans lyxmärke Infiniti för att sedan gå till Kia.

 Designar du något annat än bilar vid sidan av jobbet?
– Nej, det hinns inte med. Men jag ritar en hel del med mina döttrar som är 6 och 8 år.

Vilken är den vackraste bilen du vet?
– Jag ändrar hela tiden uppfattning om det, men jag kommer alltid tillbaka till italienska 60-talsbilar. Där har jag min grund.

Har covid-19 påverkat din syn på bildesign?
– Det har fått oss att tänka till. Bilen kan erbjuda olika sorters skydd, exempelvis mot covid-19. Men det får inte ske på bekostnad av andras säkerhet och trygghet.  

Vad är din framtidsvision för Kia?
– Det händer mycket i bilvärlden just nu och för oss designers är det en utmaning. Vi ska inte bara göra form på bilar utan utveckla hela varumärket, hur man ska använda bilen. 

– Min vision för Kia är direkt kopplad till företagsledningens önskemål. Det finns en väldigt stark vilja i företaget att förändra. Vi ska vara ledare inom elektrisk mobilitet och tittar mycket på bildelning och skräddarsydda billösningar. Det är viktigt att ha människan i fokus, att man gör bilar för människan.