Först ut i Mercedes EQ-satsning var mellanklass-suven EQC, som faktiskt vann över Tesla Model X men fick stryk av Audi e-tron när vi testade elsuvar härförleden. Nu är andra modellen med EQ-benämning uppe för försäljning – den 8-sitsiga EQV.
Känner man att 8-platser är lite väl mycket för ens behov kan man speca sin EQV antingen som 6-sitsig eller 7-sitsig. Väljer man det 6-sitsiga utförandet utgör alla platser individuella fåtöljer.
Under golvet på EQV, som i praktiken är en eldriven V-klass, sitter ett batteri på 100 kWh, varav 90 kWh är det som används. Det räcker till en WLTP-uppmätt räckvidd på 37,8 mil.
Alla säten i EQV går att flytta och plocka ur vilket gör EQV väldigt praktisk – både till att lasta människor och prylar. Den interiöra arkitekturen är uppbyggd kring Mercedes MBUX-infotainmentsystem. Via appen Mercedes Me går det att förvärma/kyla kupén – förutsatt att bilen står på laddning. Navigation där rutten planeras efter lämpliga laddstopp är möjligt.
På tal om laddstopp. EQV kan ta emot CCS-snabbladdning i som mest 110 kW. Mercedes skriver i pressmeddelandet att laddningen mellan 10% till 80% ska gå på under 45 minuter. Vid hemmaladdning med laddbox laddar EQV med 11 kW. Från tomt till fullt på cirka 10 timmar.
Mercedes EQV är framhjulsdriven och har en effekt på det, i elbilssammanhang, ganska modesta 204 hk och 362 Nm. Förbrukning vid blandad körning anges till 26,3 kWh/100 km. Toppfart: 160 km/h.
Priset startar på 855.000 kronor och då är EQV 6-sitsig. Lägg en order idag och du har din Mercedes EQV innan året är slut.