Leveransproblem för Polestar 2 – skjuts fram flera månader

– Jag anade att försening skulle ske från första början, säger en Polestar 2-köpare till Recharge.

Leveransproblem för Polestar 2 – skjuts fram flera månader
Tyvärr får vi vänta till i höst innan vi får se denna ändalykt på svenska vägar.

Så sent som i slutet på mars rapporterade vi om att produktionen av Polestar 2 pågick som vanligt och att leveranserna skulle dra igång i sommar.

– Hela världen står inför stora omvälvningar på grund av coronavirusets pandemiutbrott. Att inleda produktionen nu under dessa utmanande omständigheter är en stor prestation och resultatet av stora ansträngningar från personalen i fabriken och teamet som hanterar försörjningskedjan, sa Polestars vd, Thomas Ingenlath då.

Men nu har Polestar stött på patrull i fraktkedjan, med framskjutna leveranser som följd. En Polestar 2-köpare vi varit i kontakt med har fått leveransen framflyttad från augusti till september/oktober. Han misstänkte redan från början att det kunde bli förseningar.

– Jag anade att försening skulle ske från första början, men när jag har kontaktat Polestar om det så har svaren varit att de hittills inte haft några förseningar i produktionslinjen, säger köparen till Recharge.

Brent Ellis, PR och kommunikationschef på Polestar, säger att det är i logistiken med att få bilarna från fabriken i Kina till Europa som man stött på en flaskhals.

– På grund av coronaviruset har frakttiden förlängts, naturligtvis på grund av coronaviruset. Det har inneburit fler restriktioner som i sin tur medfört en långsammare tullhantering, säger Brent Ellis och fortsätter.

– Hittills har vi bara informerat svenska och norska kunder eftersom det är prioriterade marknader. Men kunder på övriga marknader kommer att bli meddelade under de kommande dagarna.

 
Jag har beställt en Polestar 2.
Ja
80
151
Nej