Ny teknik för elväg testas i Lund – elskena limmas på vägen

Trafikverket testar fyra olika system för elvägar. Ett av de fyra systemen byggs nu i Lund och består av elskenor som limmas fast på vägen.

Ny teknik för elväg testas i Lund – elskena limmas på vägen

Lösningen med limmade elskenor som ska testas i Lund har uppfunnits i universitetsstaden av innovatören Dan Zethraeus på företaget Elonroad.

Att Trafikverket intresserar sig för elvägar beror på att det kan minska utsläppen från tung trafik. Elvägarna gör att fordonen inte behöver lika stora batterier och blir då billigare och mindre miljöskadliga att tillverka. Dessutom ökar lastkapaciteten.

– Skillnaden i mängden batterier ett fordon behöver ha med sig jämfört med om fordonet endast lagrar sin energi i batterier motsvarar en gigantisk samhällsekonomisk och miljömässig kostnad. Att kunna minska mängden batterier med hjälp av elvägsteknik är en enorm fördel, säger Mats Alaküla, professor i elektronik vid LTH, till Ny Teknik.

Forskare vid VTI har räknat ut att det räcker med att 86 mil av motorvägsnätet blir elväg för att minska utsläppen från den tunga trafiken med en tredjedel. Det beror på att en stor del av trafiken går mellan de tre största svenska städerna.

Även i stadstrafik kan det vara en god investering att bygga elväg. Bussar i linjetrafik kan ladda sina batterier när de kör på de elektrifierade vägsträckorna. Då slipper de stå stilla för att ladda.

 

Fördelen med Elonroads laddskenor är att tekniken kan identifiera vem som ansluter och avgöra om fordonet ska få ladda. Systemet kan mäta elförbrukningen så att det går att ta betalt. Det kan också prioritera fordon med låg laddning i batteriet.

Skenorna kan också kommunicera med självkörande fordon och tala om vad som händer längre fram. Det finns också dioder i skenorna som kan ge ljussignaler till föraren.

Skenorna är gjorda av aluminium, men har ett lock av 7 millimeter tjockt rostfritt stål. De sluttande delarna på ovansidan målas med friktionsfärg för att motorcyklister inte ska tappa fästet om de korsar elvägen.

Varje skena är 10 meter lång och väger 240 kilo och limmas fast mot vägen med ett speciellt framtaget tvåkomponentslim. För att kunna limma fast skenorna måste vägen vara torr. Är vägen fuktig torkar man vägen med gasol.

Den 360 meter långa teststräckan byggs på en bussgata får en ombyggd elektrisk lokalbuss från Landskrona kommer att köra. Strömmen är bara påslagen i en skena i taget när ett fordon hämtar energi. Skenan kan ge 300 kW per fordon.

De finns flera olika sorters sensorer som direkt bryter strömmen om skenan blir skadad på något sätt.

Elvägen i Lund invigs den 4 juni och kommer till hösten att byggas ut till en kilometers längd. När Trafikverket ska göra sina sluttester kommer en 20-30 km lång teststräckan att byggas utanför Örebro 2021.

Smart lösning!
Ja
37
18
Nej