Ford Fiesta blir mildhybrid med samma drivlina som i Kuga och Puma. Det innebär en 1,0-liters bensinmotor med 125 eller 155 hästkrafter. Någon automatlåda erbjuds inte till mildhybriderna utan bara en sexväxlad manuell låda. Den som vill ha automatlåda får välja samma motor utan hybridteknik. Då får man en sjuväxlad låda.
Med hjälp av den extra starka startmotorn går det att köra helt elektriskt i upp till 25 km/h. De båda motorversionerna är lite snåla med bensindropparna, 0,5 liter per mil enligt WLTP. Det skiljer dock i koldioxidutsläpp – 112 respektive 114 gram per kilometer.
För den som hellre vill tanka diesel finns en 1,5-liters motor som kopplas till en sexväxlad manuell växellåda. Förbrukningen anges till 0,44 liter per mil och utsläppen är 114 gram koldioxid per kilometer.
Uppdateringen innebär också att det blir möjligt att välja adaptiv farthållare och att parkeringsassistenten klarar fler situationer. Antalet körlägen har utökats från tre till fem med de nya lägena Sport och Trail.
De svenska priserna är ännu inte klara.