Ägarna bekräftar: BMW, Volkswagen och Volvo förlorar flest kunder till Tesla

Svaren i vår begagnatdatabas, som bygger på ägarnas egna uppgifter, bekräftar Teslas interna inbytesstatistik.

Annons
Annons

Häromdagen kunde vi exklusivt publicera intern inbytesstatistik från Tesla som visade att Volkswagen Golf är den bilmodell som Tesla oftast tar i inbyte för en Model 3. En annan intressant i den statistiken är att  endast 3 av 20 körde elbil sedan innan. Det går alltså att konstatera att många tar ”klivet över” till elbil med Tesla Model 3.

Att Sveriges största bilmärken förlorar flest kunder till Tesla är inte konstigt. Volkswagen och Volvo dominerar svensk bilmarknad och det är från dessa märken merparten av de som nu kör en Tesla Model 3 kommer ifrån. Ungefär 30 procent har tidigare kört Volkswagen eller Volvo, och dessa märken har också cirka 30 procent av nybilsförsäljningen.

Men BMW tappar lika mycket, vilket är illa för BMW eftersom man är ett mindre märke på marknaden, och satsar hårt på elektrifierat. Tydligt är att laddhybirider eller lilla BMW i3 inte räcker till för att behålla kunderna.

Men kanske ännu mer intressant är att så kallade icke-premiummärken som Volkswagen, Renault, Nissan, Mitsubishi och så vidare tappar fler kunder till Tesla än de tre tyska premiumtillverkarna Audi, BMW och Mercedes. 45 procent kommer från en icke premiumbil.

Intressant är också att tio procent av köparna tidigare hade en Tesla. Det börjar finnas en kundbas som kommer tillbaka till märket, som i dagsläget håller cirka två procent av marknaden. Siffrorna kommer från vår begagnatdatabas där ägarna har satt betyg på sina bilar, där vi alltså kan vi se vilket märke man hade tidigare.

82,9 procent av Model 3-ägarna säger att de ska vara märkestrogna vid nästa köp, vilket kan jämföras med 76,4 procent för snittbilen av samma årsmodeller.

Har du inte satt betyg på din bil, gör det här! Som tack för du en gratismånad med vårt Premiummedlemskap!

Annons
Annons
Rulla till toppen