Går det att rädda en elbil som går sönder utanför garantin?

När ägaren av en 2014 Mercedes B-klass Electric Drive började höra ett outhärdligt oljud från elmotorn ville märkesverkstaden byta ut hela drivlinan – för 168.000 kr! Men, en annan verkstad hade lösningen.

Går det att rädda en elbil som går sönder utanför garantin?

Att man i regel får ta reparationsnotan själv som ägare av en äldre bil som garantin gått ut på lär de flesta bilägare vara varse om. Kostnaden för ett motorras på en förbränningsbil varierar mycket beroende på modell, men ofta går det att få ner priset med en utbytesmotor från skroten. Har man en maskinskadeförsäkring handlar det om en självrisk – som exempel tar försäkringsbolaget If som mest 10.000 kr.

Men, vad händer när elmotorn i elbil strular utanför både garantin och försäkringen? Det kan bli riktigt dyrt, i alla fall om man går till märkesverkstaden.

Just det fick den amerikanska elbilsägaren Jim som kör en 2014 Mercedes B-klass Electric Drive erfara. Elbilssajten Electrek skriver om hur Jim, som är vän med skribenten, plötsligt började höra ett kraftigt oljud från elmotorn i bilen under färd i början av året.

Det var så illa att han inte kunde köra bilen, som trots sin deklarerade räckvidd på bara 230 km fungerade utmärkt för majoriteten av familjens bilresor. Nybilsgarantin från Mercedes i USA på 4 år och 50.000 miles, eller 80.467 km, hade dessutom gått ut sedan länge.

Jims lokala märkesverkstad slog snabbt fast att felet låg någonstans innuti elmotorn och ville ha 18.000 dollar, 168.500 kronor, för att byta ut hela drivlinan i bilen. De gick sedan ner i pris och erbjöd elmotorn till inköpspris och 20 procents rabatt på arbestkostnaden, vilket fortfarande uppgick i 12.000 dollar, 112.400 kronor.

Jim är inte ensam, den Tesla-designade drivlinan i B-klass Electric Drive som varit en av anledningarna till varför han köpte den hade en del barnsjukdomar. Samma Tesla elmotor sitter även i första generationen av Tesla Roadster samt den USA-unika Toyota RAV4 Electric som slutade säljas 2014.

Electrek skriver om forumtrådar där ägare av modellerna klagar över samma missljud som Jim. Även ägare av Tesla Model S av samma årgång har fått byta ut sina elmotor flera gånger på garantin för både missljud och driftstopp.

Lösningen kom när namnet på en mindre verkstad i Kalifornien, QC Charge, dök upp i en av dessa trådar.

– Mekanikern på en Toyotaverkstad eller annan verkstad kommer inte ta isär en elmotor. Det är inte deras vanliga affärsverksamhet, säger verkstadens grundare Tony Williams till Electrek.

– De felsöker bilarna, och de byter ut delarna. Det är deras brödföda. Det betyder att för motorn, till exempel, kan ha en trasig del som kostar 3 dollar i sig, en givare eller något, och för det byter ut hela motorn. De kan alltså ta 15.000 dollar eller mera i betalt för en del som kostar 3 dollar.

QC Charge tittade på Jims bil och hittade snabbt felet. Enligt Tony Williams beror det på hur Tesla designade sina tidiga elmotorer, som är av typen asynkron växelströmsmotor. De "äter upp" sina två lager, som är de enda rörliga delarna i motorn.

Stora mängder elektrisk energi går därför genom de "stackars" metall-lagrena i motorn eftersom de leder kraft mellan det magnetfält som skapas och rotorn. Det blir då ojämnheter i deras yta och friktion uppstår vilket leder till det kvarn-liknande ljudet i Jims bil.

Enligt Tony Williams får även de två lagrena utstå alla stötar som kommer från att bilen körs över gupp och potthål i vägen. Dessutom kan smörjningen av dem vara otillräcklig efter många års bruk.

Fristående verkstäder som QC Charge ser nu en öppning i marknaden i USA för sin kostnadseffektiva metod. Tony Williams säger till Electrek att hans företag planerar att öppna fler verkstäder i landet.

Jim fick till slut tillbaka sin Mercedes B-Klass Electric Drive med nya lager installerade efter att ha låtit skicka den till QC Charge för 5000 dollar, 46.800 kronor. Trots transportkostnaderna säger han till Electrek att notan för reparationen blev en "bråkdel" av Mercedes-verkstadens kostnadsförslag.

Wiggo Björck, reporter på Recharge och auto, motor & sport

Recharge tycker till

Jag hade en äldre kollega på ett tidigare jobb på en märkesverkstad som en gång i tiden hade börjat sin bana som mekaniker på 70-talet. Då hörde jobb som att renovera en förbränningsmotor eller ett bromsok till vardagen. Verkstaden hade självklart alla maskiner och verktyg som behövdes för att till exempel hona ett motorblock eller planslipa ett cylinderhuvud. Någon sådan utrustning hade jag själv bara sett när jag några år innan pryade på en motorrenoveringsverkstad som nästan enkom höll på med båt- och veteranbilsmotorer.

"De där killarna där ute, de är inte mekaniker. De är reservdelsbytare", sa kollegan på märkesverkstaden en gång till mig, precis som Tony Williams. Riktigt så illa ställt har jag nog inte upplevt att det är, men det ligger ändå något i det. Att renovera en komponent istället för att byta ut den är definitivt tidödande, och med tanke på hur mycket en märkesverkstads välutbildade mekaniker kostar i timman kan prislappen ändå springa iväg, även om reservdelarna är billiga. Så mycket som 170.000 kronor blir det nog inte utan vidare dock – som det här fallet från USA visar, även om arbetskostnaderna är betydligt lägre där än de är i Sverige.

Som Tony Williams inne på är det också så att verkstaden inte tjänar tillräckligt med pengar på att renovera bildelar. Om en mekaniker lägger två timmar på att renovera en komponent med skälig timdebitering tjänar han fortfarande mindre pengar åt företaget än om han på samma tid gör tre eller fyra oljeservicar eller kanske två bromsbyten. Det är vad som verkligen tar stopp för den här typen av jobb nuförtiden. Två timmar är för övrigt bara ett exempel; Även en skicklig mekaniker skulle utan vidare kunna behöva lägga en hel arbetsdag på att plocka ur, ta isär, montera ihop och till slut återmontera en elmotor. Ett sista problem är också att biltillverkaren och märkesverkstäderna måste kunna ge en garanti för sina reparationer och utbytta delar. Tillverkarna tycks inte vilja ge det förutom för renoveringar gjorda på egen fabrik, något som idag görs bland annat med en del komponenter till bromssystem.

Det finns därför en klar öppning på marknaden för den här typen av mindre specialistverkstäder för de som vill fortsätta att hålla igång sin elbil långt förbi tillverkarnas livslängdskalkyler – lite som alla glada veteranbilsentusiaster jag stötte på när jag pryade. Vi kan bara hoppas, för att skrota en 6 år gammal bil för ett par lager är rent slöseri!

 
Jag tänker fortsätta hålla igång min elbil även efter garantin gått ut!
Ja
62
16
Nej