Tesla sämst i kvalitetsmätning – 2,5 fel per bil i snitt

För första gången är Tesla med i J.D. Power:s årliga kvalitetsmätning. Tesla hamnar klart sist med 250 fel per 100 bilar. I botten hittar vi också Volvo. KIA ligger i topp.

Annons
Annons

För 34:e gången har J.D. Power genomfört sin årliga kvalitetsmätning i USA där antalet upptäckta fel under en bils första 90 dagar mäts.

De japanska biltillverkarna har tappat ranking i J.D. Power:s kvalitetsmätning samtidigt som de sydkoreanska märkena KIA och Hyundai är bättre än snittet.

Generellt är det infotainmentsystemen genererar flest felanmälningar. 

Tesla sämst i kvalitetsmätning – 2,5 fel per bil i snitt

Volvo ligger bland de sämsta märkena med 210 fel. Andra märken i botten är Tesla (250), Land Rover (228), Audi (225), Mercedes-Benz (202) and Jaguar (190). J. D. Powers konstaterar att alla premiummärken utom Genesis (142), Lexus (159) och Cadillac (162) ligger under snittet.

Tesla sämst i kvalitetsmätning – 2,5 fel per bil i snitt

De vanligaste felen hos Tesla är defekter på lacken, dålig passning av karossen, svårt att öppna dörrar och bagagelucka, för mycket vindljud samt olika oljud.

– Det är värt att notera att Tesla inte har problem med sin elektriska drivlina eller andra funktioner som är kopplade till eldriften, säger Dave Sargent, vice vd för J.D. Power.

Tesla är formellt sett inte med i undersökningen då de inte bidragit med data från 15 delstater, men J.D. Power anser att data från övriga 35 delstater ger ett tillräckligt statistiskt underlag för ge en ranking.

Tesla sämst i kvalitetsmätning – 2,5 fel per bil i snitt
 
Annons
Annons
Rulla till toppen