Premiär för nya Volkswagen Tiguan – nu både som laddhybrid och sportig R-version

I samband med en ansiktslyftning av Tiguan introducerar Volkswagen två nya varianter – en kraftfull R-version med 320 hästar och en snål laddhybrid.

Premiär för nya Volkswagen Tiguan – nu både som laddhybrid och sportig R-version

Storsäljaren Tiguan får sig nu ett ansiktslyft och med det två nya varianter. Inte helt oväntat känns flera av nyheterna igen från uppdaterade Arteon som Recharge rapporterade om nyligen, fast nu i crossover-kostym.

Invändigt fortsätter VW att ersätta fysiska reglage med pekstyrning som på andra modeller. Luftkonditioneringen styrs nu med en pekfunktion istället för med rattar och knappar. Även ratten görs om och får pekstyrda funktioner.

Ljudanläggningen har blivit bättre och är utvecklad i samarbete med Harman/Kardon.

Tiguan får också den uppdaterade versionen av självkörande funktionen Travel assist som nu fungera upp till 210 km/h.

På utsidan är den största förändringen en uppdaterad front som är mer i linje med resten av modellprogrammet. Den breddade grillen och LED-ljusen är tänkta att likna storebror Touareg och coupésuven Atlas Cross Sport som inte säljs i Sverige. LED-ljusen är dessutom standardutrustning. Huven är också högre än tidigare.

Lite underligt nämns ingeting om lastutrymmet och några bilder på det har inte publicerats heller. Eftersom det handlar om ett facelift kan vi dock anta att Tiguan fortfarande klarar en last på 615 liter med baksätet uppfällt och 1.655 liter nedfällt.

Tiguan Allspace med förlängd hjulbas och större lasutrymme omfattas inte av ansiktslyftet. Det betyder att nya Tiguan endast kommer finnas i ett 5-sitsigt utförande.

Tiguan blir äntligen laddhybrid. GTE-bilarnas drivlina, nu med 245 hästars systemeffekt istället för 218, tar plats i Tiguan. Men modellnamnet blir likt Arteon inte GTE utan eHybrid. Räckvidden på el anges till "runt 50" km enligt WLTP. Mer detaljer, som batterikapaciteten eller lastutrymme, delar inte VW med sig i nuläget.

Tiguan har sedan tidigare funnits som laddhybrid på den kinesiska marknaden under namnet Tiguan L PHEV. Denna är byggs i Kina med Allspace-versionens längre hjulbas.

Toppmodellen är Tiguan R med en uppdaterad version av samma turboladdade EA888 2-liters fyra som i Golf R och nu även Arteon R. Den ska nu ge 320 hästkrafter, en ökning på 20 hästkrafter över dagens Golf R.

Det vore ingen R-modell utan fyrhjulsdrift och denna har nu uppdaterats med aktiv momentstyrning, så kallad "torque vectoring", som kan sända upp till 100 procent av drivningen till ett hjul.

Volkswagen upprepar påståendet från presentationen av Arteon R om att den nya EA888 evo4-motorn kan ge minst 450 hästar, men de nöjde sig ändå med 320.

På dieselfronten har Tiguan TDI uppdaterats med dubbla katalysatorer för att minska utsläppen av kväveoxid. En som snabbt når hög effektiv och en som är anpassad för högt effektuttag, som snabb motorvägskörning.

Volkswagen har inte gått ut med en utförlig lista med motoralternativ för Tiguan, men i premiärvideon skrivs utsläpps- och förbrukningssiffror enligt NEDC ut för 2,0 TDI-motorn på 150 hästkrafter som även återfinnns i Arteon.

Svensk lansering i november

Tiguan facelift kommer preliminärt lanseras i Sverige i november. Några priser är ännu inte fastställda men de första motoralternativen kommer släppas för beställning senare i sommar.

För svenska marknaden kommer Tiguan finnas i tre utrustningsnivåer. Bland annat är adaptiv farthållare standard. Nästa nivå, kallad Elegance, inkluderar digital instrumentering, LED-matrixstrålkastare, elbaklucka och ett anodiserat silvertakräcke. En R-Line nivå är också bekräftad men vad den kommer innehålla presenteras inte ännu.

 
Äntligen kommer Tiguan i en laddhybridversion!
Ja
108
15
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.