Audi Q4 Sportback e-tron får 306 hästar

Presentationen av den nya modellen startar klockan 19:15.

Audi Q4 Sportback e-tron får 306 hästar

 

Q4 e-tron kommer senare i år

VAG-koncernen storsatsar på elbilar och för Audi innebär det att de ska ha 30 laddbara bilar 2025 varav 20 blir rena elbilar.

Fyra olika plattformar kommer att användas, till exempel J1 som delas med Porsche. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron bygger på MEB-plattformen – samma som Volkswagen ID 3 och ID 4 och Skoda Enyaq. De två senare, ID 4 och Enyaq, har liknade storlek och motorisering och kan sägas vara syskonmodeller.

Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron.

Audi Q4-modellerna blir 4,66 meter långa. Volkswagen ID 4 blir 2 centimeter längre och Skoda adderar hela 6 centimeter på sin Enyaq. 

Hjulbasen är 2,77 meter lång och det finns ingen kardantunnel i bilen. Det gör att innerutrymmena är relativt stora. Audi säger att både kupé- och bagageutrymmet ska vara i klass med Q5.

Q4 finns (naturligtvis) fyrhjulsdriven om man så önskar. På bakaxeln sitter en 200-hästars elmotor med ett vridmoment på 310 Nm. Framaxeln drivs med en 100-hästars elmotor med 150 Nm. Den sammanlagda systemeffekten är 306 hästkrafter och vridmomentet anges till 460 Nm.

0-100 km/h går på 6,3 sekunder och toppfarten är spärrad till 180 kmh.

 

Det kommer också en billigare version med bara bakhjulsdrift, precis som med VW ID 4 och Skoda Enyaq.

Batteriet har en kapacitet på 82 kWh och kan laddas till 80 procent på 30 minuter. Räckvidd är 45 mil med fyrhjulsdrift och 50 mil med bakhjulsdrift. Siffrorna är samma för både Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron, men i verkligheten finns en chans till lägre förbrukning med Sportback eftersom luftmotståndet är aningen mindre (0,26 mot 0,27).

Dragvikten är inte fastställd, men Audi räknar med att den hamnar strax under två ton.

50:50 viktfördelning och låg tyngdpunkt 

Batteripaketet väger 510 kilo och är placerat så att viktfördelningen är 50:50 och tyngdpunkten är lika låg som på en konventionell sedan. 

Trots all vikt har Q4 trumbromsar bak. Det beror på att bilen även har effektiva bromsar med bromskraftsåtervinning. Det gör att de konventionella bromsarna inte används lika mycket som på en konventionell bil. För att slippa problem med rost på bromsskivorna är det trumbromsar bak.

90 procent lik den slutliga bilen

De konceptbilar som Audi visar upp av Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron stämmer till 90 procent med de slutliga produktionsbilarna. Konceptbilarna saknar exempelvis dörrhandtag och färgarna är 22 tum istället för "bara" 21 tum på produktionsbilen. De digitala backspeglarna är inte heller aktuell på den färdiga bilen.

Q4 är ett exempel på Audis nya formspråk där man skulpterar bilen med volym och former istället för med plåtveck. Ett exempel på dettas är hur de bakre hjulhusen stocker ut.  

Formgivarna har även inspirerats av äldre modeller, baktill på Sportback kan likheter med designklassikern A2 skönjas.

 

Interiören är samma för Q4 och Q4 Sportback. Bland annat har Audi utvecklat en ny head-up-display som gör debut i Q4-serien.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Q4 Sportback e-tron är ju riktigt snygg!
Ja
318
49
Nej