Nissan har nu dragit av skynket på sin nya elsuv Ariya. Modellen visades upp under en livestreamad presskonferens från märkets hemstad Yokohama under onsdagsmorgonen svensk tid.
– Vi skapade Nissan Ariya som ett svar till dagens konsumenters aspirationer och praktiska behov, sa Nissan vd Makoto Uchida under avtäckningen.
Enligt Uchida kombinerar modellen märkets ”styrkor inom elbilar och crossovers”.
– Det är en presentation för Nissans nya era av spänning och design, fortsatte han.
Viktig modell för ansträngt Nissan
Nissan hade det kämpigt redan innan coronapandemin. Tidigare vd:n Carlos Ghosns arrestering för skattebrottslighet i november 2018 har fläckat ner varumärket. Ghosns dramatiska flykt från husarresten i Japan innuti ett instrumentfodral i december gjorde inte saken bättre. Relationen med franska koncernkamraten Renault ska fortfarande vara ansträngd.
Corona kom därför extra olägligt. I maj rapporterade märket sin första förlust på ett årtionde och bolagets aktie har fallit med nästan 40 procent.
Inför premiären av Ariya ökade Nissans aktie med nästan 8,5 procent, rapporterade Bloomberg. Förväntningarna är höga för den mycket viktiga modellen. Ariya är först ut av 12 elbilar som märket planerar att lansera under de kommande 18 månaderna och bygger på den nya elbilsplattformen CMF-EV. CMF-EV kommer delas inom den större Renault-Nissan-Mitsubishi alliansen.
Upp till 50 mils räckvidd och två olika batteristorlekar
Till skillnad från vad som tidigare rapporterats kommer Ariya ha en räckvidd på som mest 50 mil enligt preliminära WLTP-siffror. Den siffran gäller för den som väljer bilen med framhjulsdrift och det största av två batteripaket.
De två olika batteripaketen som erbjuds är på 63 respektive 87 kWh netto. Batteripaketet är monterat sedvanligt lågt i golvet vilket tillåter stora innerutrymmen.
Nissan verkar till slut ha övergett den udda Chademo-kontakten för ladduttaget till fördel för den vanligare CCS-kontakten. Det innebär att 100 kW snabbladdning kommer vara möjlig med Ariya även i Sverige, till skillnad från Leaf. I Sverige finns inga laddare med Chademo-kontakt som kan ge så hög effekt. CCS tillåter till och med upp till 130 kW.
Under den streamade presentationen av Ariya nämnde man att det ska ta 30 minuter att ladda upp till 375 km räckvidd. Det ska noteras att alla siffror som presenterades var enligt den snällare japanska teststandarden WLTC. Ariya ska ha en WLTC-räckvidd på hela 61 mil.
Sportigare än Leaf
Fyrhjulsdrift finns som tillval i form av ett nytt system som Nissan kallar för ”e-4ORCE”. Det lite besynnerligt döpta systemet ska ha utvecklats baserat på Nissans erfarenheter med bland annat Nissan GT-R:s fyrhulsdriftsystem ATESSA E-TS.
Med rätt körläge ilagt ska kraften från de två elmotorerna (en fram, en bak) kunna fördelas till vilket som helst av de fyra hjulen – vilket tillåter så kallad aktiv momentstyrning eller ”torque vectoring”. Nissans vd Makoto Uchida har sedan tidigare lovat att Ariya bjuder på en ”fantastisk och spännande körupplevelse”.
Motoreffekten varierar mellan 218 hästkrafter och 300 newtonmeter i den enklaste modellen och 394 hästkrafter och 600 newtonmeter i Performance-varianten. Nissan ska ha siktat på en accelerationstid 0–100 km/h på under 5 sekunder för toppvarianten, men nådde uppenbarligen inte hela vägen fram – istället blev siffran 5,1 sekunder.
Det är fortfarande mycket snabbare än Nissan Leaf som gör samma sprint på 7,3 sekunder.
Innuti kupén är designen enkel men stilren. Ariya har två 12,3-tumsskärmar, den ena för instrumentklustret och den andra för infotainmentsystemet.
En nyhet är att Ariya kan röststyras med hjälp av Amazons molnbaserade rösttjänst Alexa Auto. Det kommer även finnas en NissanConnect-app till bilen som går att användas för bland annat ruttplanering (inkluderande laddstopp) när man inte sitter i den.
Det ska även gå att låsa upp bilen med mobilappen som kan spara flera olika digitala ”nycklar” med olika förinställda körprofiler.
Uppdateringar av bilens mjukvara ska ske trådlöst precis som bland annat Tesla gör sedan länge.
Lastutrymmet i Ariya är 468 liter i de tvåhjulsdrivna varianterna och 415 liter i de fyrhjulsdrivna. Båda siffrorna som anges gäller när den bakre stolsraden är uppfälld.
Det kan jämföras med märkets nuvarande mellansuv med förbränningsmotor, Qashqai, som har 430 liters lastutrymme.
Det är tyvärr svårt att jämföra med konkurrerande Tesla Model Y på grund av att Tesla tvärtom gått ut med en siffra för lastutrymmet med fälld bakre stolsrad: 1.900 liter.
Recharge har bett Nissan om uppgiften och uppdaterar artikeln när vi fått ett svar.
Något som går att jämföra med Model Y är dragvikten som är något mindre. Ariya kan dra 1.500 kg medan Model Y får dra 1.600 kg.
Tekniska specifikationer – Nissan Ariya
Specifikationer (Europa) |
ARIYA (2WD) |
ARIYA (AWD – e-4ORCE) |
|||
|
63kWh |
87kWh |
63kWh |
87kWh |
87kWh Performance |
Batterikapacitet |
65kWh |
90kWh |
65kWh |
90kWh |
90kWh |
Effekt |
160 kW/217 hk |
178 kW/242 hk |
205 kW/279 hk |
225 kW/306 hk |
290 kW/390 hk |
Torque |
300 Nm |
300 Nm |
560 Nm |
600 Nm |
600 Nm |
Acceleration (0-100 Km) |
7,5 sek. |
7,6 sek. |
5,9 sek. |
5,7 sek. |
5,1 sek. |
Toppfart |
160 km/h |
160 km/h |
200 km/h |
200 km/h |
200 km/h |
Beräknad räckvidd |
Upp till 360 km |
Upp till 500 km |
Upp till 340 km |
Upp till 460 km |
Upp till 400 km |
Längd |
4.595 mm |
||||
Bredd |
1.850 mm |
||||
Höjd |
1.660 mm |
||||
Tjänstevikt |
1,8–2,3 ton |
||||
Hjulbas |
2.775 mm |
||||
Bagageutrymme |
2WD: 468 liter |
||||
Snabbladdning, typ |
CCS (för Europa) |
||||
Däckstorlek |
235/55R19 |
Källa: Nissan Sverige
Kommer till Sverige i september 2021
Svenska bilköpare kommer kunna börja förhandsboka Nissan Ariya i januari. De första bilarna kommer sedan till Sverige under september 2021.
Nissan delar inte med sig några svenska priser ännu. För den japanska marknaden ska priset ligga på ”omkring” 5 miljoner yen (424.000 kronor). I Japan brukar priser dock i regel skrivas exkluderande moms.
Med tanke på att Ariya placeras över den mindre Nissan Leaf, som börjar på 397.000 kr innan bonus, i modellprogrammet kan vi vänta oss att prislappen blir högre. Leaf e+ med det stora 62 kWh-batteripaketet börjar idag på 461.500 kronor innan bonus.