Tesla fällda i tysk domstol: Autopilot-reklam är vilseledande

En tysk domstol har fällt Tesla för missvisande marknadsföring av sitt förarhjälpsystem. Biltillverkaren förbjuds nu från att använda Autopilot-reklamen i Tyskland.

Tesla fällda i tysk domstol: Autopilot-reklam är vilseledande

Teslas reklam för sitt förarhjälpsystem Autopilot fälldes i veckan i tysk domstol för vilseledande marknadsföring.

Münchens tingsrätt slog under tisdagen fast att biltillverkaren inte längre får använda reklaminslagen i Tyskland eftersom de felaktigt hävdade att bilarna har "full potential för autonom körning".

Tingsrättsdomarna sa att Tesla felaktigt marknadsförde att deras bilar skulle kunna navigera själva i städer innan slutet av 2019, rapporterar Auto News Europe.

Tesla har sedan tidigare kritiserats från flera håll för att systemet är döpt till just "Autopilot", något domarna också la fokus på:

"Att använda termen "Autopilot" och andra fraser antyder att bilarna var tekniskt kapabla till att köras helt autonomt", skriver domarna i ett mejl till ANE.

"Dessutom påstås det att det skulle vara lagligt i Tyskland, vilket inte är fallet", fortsatte mejlet.

ANE skriver att de kontaktat Tesla för en kommentar innan publiceringen utan att ha fått en respons.

De noterar däremot att tillverkaren kan överklaga domen. Elon Musk tog irriterat till Twitter för att indirekt kommentera domen. Enligt Musk är Autopilot döpt efter systemen som används i flygplan – som hjälper men inte ersätter mänskliga piloter.

ANE noterar att Musk länge talat optimistiskt om hans bilars kapabiliteter. Tesla ska även ha tagit "tusentals dollar" i betalt 2016 för en "Full Self Driving"-funktion.

Nu, flera år senare, behöver användare av Autopilot-systemet fortfarande vara helt alerta och redo att ta över körandet när som helst. Bland annat varnar Teslas bilar högljutt när föraren tar bort händerna från ratten, något en del försökt kringgå.

Musk sa under förra veckan att elbilstillverkaren nu är "mycket nära" att nå det amerikanska SAE klassar som "nivå 5" av självkörning – fullständig automatisering utan förarinput.

Stämningsansökan mot Tesla väcktes av den Tyska ideella föreningen Wettbewerbszentrale, eller centret för skydd mot orättvis konkurrens.

Föreningen argumenterade att Tesla lovar sina kunder mer än Autopilotsystemet egentligen levererar.

 
Jag tycker att Teslas marknadsföring av Autpilot är missvisande.
Ja
74
16
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.