Milda makter – Här är nya Maserati Ghibli Hybrid

Maserati visar nu upp sin första elektrifierade modell. Maserati Ghibli Hybrid ersätter Ferrari-V6:an med en 2,0-liters turbofyra med 48V mildhybridsystem på 330 hästkrafter.

Annons
Annons

Maseratis utmanare till BMW 5-serien och Mercedes E-klass börjar bli lång i tanden. Modellen har hängt med sedan 2013. Trots det får den sig nu ett ansiktslyft inför årsmodell 2021 och blir samtidigt först ut i Maseratis nysatsning på elektrifiering.

Modellnamnet Maserati Ghibli Hybrid är dock lite missvisande. Den nya modellen är nämligen ingen ”riktig” hybrid, utan bara en mildhybrid. Enligt tidigare uppgifter skulle Ghibli lanseras som laddhybrid i år men så blir alltså inte fallet.

Milda makter – Här är nya Maserati Ghibli Hybrid
Bakdelen har fått sig en mild uppdatering.

Anledningen ska vara att det stora batteripaketet hade ökat vikten för mycket och ställt till det med viktfördelningen. Nuvarande Ghibli Diesel väger redan hela 2.030 kg, en siffra nya Ghibli Hybrid i alla fall lyckats banta ner med ”runt” 80 kg.

Samtidigt väger den nuvarande toppmodellen Ghibli S Q4 1.870 kg – med fyrhjulsdrift, något de andra modellversionerna saknar.

Milda makter – Här är nya Maserati Ghibli Hybrid
För att visa att det är mildare tag som gäller är ”gälarna” på framskärmarna blåa på Ghibli Hybrid.

Maserati Ghibli Hybrid blir modellens första fyrcylindriga variant. Tidigare har Ghibli erbjudits antingen med en Ferrari-byggd 3,0-liters bensin-V6:a med dubbelturbo eller en lika stor turbodiesel-V6 från Fiats dottebolag V.M. Motori.

Ghibli Hybrid kombinerar en 2,0-liters rak turbofyra med en remdriven 48-volts startmotor/generator och en elektrisk kompressor kallad ”e-Booster” som drivs av batteripaketet. Enligt Maserati ska lösningen vara unik i segmentet. Systemet ger en effekt på 330 hästkrafter och 450 newtonmeter.

Accelerationen från 0–100 km/h ska ta 5,7 sekunder och toppfarten är 255 km/h. Mildhybriden funkar på så vis som ett milt alternativ även prestandamässigt – snabbare än dieselvarianterna men inte lika het som bensinvarianterna.

Som enda växellådsalternativ erbjuds en 8-stegad automatlåda från tyska ZF som lär vara snarlik den som återfinns hos flera av konkurrenterna, exempelvis BMW.

Bränsleförbrukningen ska enligt preliminära WLTP-testsiffror ligga mellan 8,5 och 9,6 l/100 km. Koldioxidutsläppen anges också som ett relativt brett spann än så länge: 192–216 g/km.

En glädjande detalj för den som gillar aktiv körning är att Maserati Ghibli Hybrid fortfarande är utrustad med en ordentlig mekanisk diffbroms.

Milda makter – Här är nya Maserati Ghibli Hybrid
Inredningen är relativt oförändrad sedan 2013, på gott och ont. Nytt för 2021 är en större 10,1-tums pekskärm.

En annan nyhet är att ansiktslyfta 2021 Maserati Ghibli utrustas med ett nytt infotainmentsystem baserat på Android Automotive, precis som bland annat Polestar också använder.

En till praktisk detalj är att lasutrymmet i bak på Ghibli Hybrid är i princip helt bevarat jämfört med de vanliga modellerna: 500 istället för 501 liter. Batteripaketet inkräktar alltså bara på en enda liter, vilket kan vara en till anledning varför märket valde att inte lansera en laddhybrid.

Milda makter – Här är nya Maserati Ghibli Hybrid

Maserati Ghibli Hybrid och övriga omilda modellversioner ska lanseras under kommande höst. Maserati väntas inom kort även lansera milhybridversioner av de större modellerna Quattroporte och Levante.

Märkets första helt eldrivna modeller, GranTurismo och GranCabrio, ska lanseras nästa år.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen