Experter sågar Musks plan för självkörning

Teslas plan för att nå den så kallade femte och högsta nivån av autonom körning är inte realistisk, menar flera experter. Elon Musk kan komma att skicka ett bemannat rymdskepp till Mars innan han slutför arbetet med självkörande fordon här nere på jorden, skriver Automotive News Europe.

Annons
Annons

Elon Musk får nu återigen kritik för sina uttalanden om att Tesla snart uppnår den högsta nivån av autonom körning. Flera experter har gått ut och kritiserat Musks entusiastiska påståenden om märkets teknik, rapporterar Automotive News Europe (ANE).

– Inget av det här är på ett verklighetsplan, säger Jason Levine, vd för konsumentlobbygruppen Center of Auto Safety, till ANE.

– Det är en absurd idé vid den här tidpunkten med den teknologi och infrastruktur som finns tillgänlig och Teslas fullständiga ovilja att erkänna sina misstag, fortsätter Levine.

Jason Levine och Center of Auto Safety är sedan tidigare kritiska till Tesla och dess förarhjälpssystem Autopilot, som idag uppfyller kriterierna för nivå två av självkörning. Teslas Autopilot har likt konkurrerande system varit involverat i flera dödsolyckor, något som talar för att tekniken fortfarande inte riktigt är helt färdigutvecklad.

 
 

Fakta: Fem nivåer av självkörande bilar

Självkörande fordon är indelade i fem nivåer, från förarassistens till helt autonom körning helt utan föraringrepp. Här är en lista som definierar de olika nivåerna, hämtad från Svenska institutet för standarder, SIS.
1. Förarstöd
De flesta funktioner sköts av föraren, men bilen kan ha till exempel automatisk inbromsning. Denna nivå finns i många av dagens bilar.

2. Partiell automatisering
Fordonet kan vara försett med autopilot, det vill säga automatiska funktioner som farthållare och vägcentrering. Föraren måste dock alltid vara beredd på att ta över körningen.

3. Villkorad automatisering
Fordonet kan ta över dess framfart, men föraren behöver fortfarande vara redo att kunna ta över.

4. Hög automatisering
Här gäller full autopilot där bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa.

5. Full automatisering
På denna nivå behövs varken förare eller ratt, och här behöver ingen ens sitta i bilen för att den ska kunna köra. Fordonet ska dessutom klara av att köra automatiserat i alla tänkbara väderförhållanden för att uppnå denna nivå.

 

 

 

Det var i ett videomeddelande som sändes på World Artificial Intelligence Conference i Shanghai i juli som Elon Musk sa till publiken att hans företag endast har månader av arbete kvar innan de når nivå 5, samtidigt som andra techbolag som Google, Waymo och Uber inte ens ska vara i närheten trots miljardinvesteringar.

– Jag är fortsatt säker att vi kommer ha funktionaliteten, den grundläggande funktionaliteten, för nivå 5-autonomi klar i år, sa Musk i videomeddelandet.

Google-ägda Waymo, som bedriver test med minivans som uppfyller nivå 4, utför dem fortfarande huvudsakligen i kontrollerade miljöer med mänskliga säkerhetsförare. Företagets vd John Krafcik har sagt ANE att han inte ser nivå 5 som uppnåbar alls.

– Nivå 5 är lite av en myt. Nivå 5 betyder att du kan köra vadsomhelst vartsomhelst i alla väderföhållanden, typ, som om du kan köra från San Francisco till Santiago, Chile, närsomhelst under året, bara med ett knapptryck, ska Krafcik ha sagt i juni 2019 till ANE.

– Det här är något som troligtvis aldrig kommer hända. Människor gör inte ens det här, ska han ha fortsatt.

”Han behöver hålla truten”

Även optimistiska förespråkare av självkörning har den senaste tiden medgett att det visat sig vara mer utmanande än de trott. Bland annat har Volvo bromsat sina planer att lansera självkörande fordon.

Analysfirman Guidehouse Insights, tidigare Navigant Research, publicerade i mars en sammanställning av 18 olika företag som utvecklar teknik för självkörning. I den rankade man Tesla absolut sist – och Waymo först. Guidehouses huvudanalytiker Sam Abuelsamid, som är författare till rapporten, säger att Tesla inte kommer nå nivå 5 inom någon snar framtid. De kommer inte heller kunna uppnå det med de bilar de har ute på vägarna idag, till skillnad från vad Elon Musk påstått.

– Bilarna de bygger kommer aldrig vara nivå 5, punkt. Det är nonsens, han behöver hålla truten tills han kan leverera något, säger Abuelsamid till ANE.

Teslas hårdvara är bristfällig

Att Tesla idag kan uppdatera sina bilars mjukvara trådlöst är inte tillräckligt, menar Abuelsamid. Det är nämligen inte bilarnas mjukvara som är begränsningen. För att uppnå nivå fem måste Teslas bilar även klara av att köra i svåra väderförhållanden. Bilens många kameror och radarsensorer måste därför vara utrustade med en typ av hårdvara de i dag saknar: rengöringsystem som torkare eller spolning.

Det är dessutom bara början. Sam Abuelsamid tror inte att Tesla planer att uppnå nivå 5 med endast kameror och radar är realistiska. De är inte tillräckligt pålitliga eller hållbara. Att använda mjukvara i form av avancerad artificiell intelligens, för att kompensera för brister i hårdvaran är inte tillräckligt.

Abuelsamid får stöd av forskaren Missy Cummings, chef för Humans and Autonomy Lab vid Duke University i North Carolina i USA.

– Det finns inget möjligt sätt överhuvudtaget som bilen kommer bli nivå 5 på, säger forskaren Missy Cummings i en intervju med radiostationen KCBS i Kalifornien. Kommentarerna om Teslas bilar från radiointervjun påminner om de hon yttrade 2016 under en utfrågning om självkörande bilar i den amerikanska senaten.

Cummings kritiserade Elon Musk hårt i intervjun. Hon tror att han inte förstår vad nivå 5 innebär.

– Jag tror att han menar nivå 4, och han kommer inte ens att få nivå 4. Perceptionssystemen funkar inte väl i väderförhållanden med långa skuggor. Vi känner till Teslas system, och nyheten är att det är ett riktigt dåligt system, säger hon till KCBS.

Cummings har forskat om Teslas nivå 2-system Autopilot. Systemet har bland annat visat sig ha problem att upptäcka lastbilar som korsar motorvägar – en livsfarlig brist för ett system som ska användas i USA där det finns många höghastighetskorsningar.

Vad händer när sensorerna strular?

Självkörande bilars hållbarhet har varit uppe på tavlan tidigare. Fords chef för självkörande bilar, John Rich, sa i november att självkörande bilar bara kommer hålla i fyra år. Rich pekade på att bilarna kommer behöva köras lika mycket som taxibilar i New York gör för att vara lönsamma.

Men oavsett körsträckan finns en annan växande oro kring självkörande bilar: vad händer när sensorerna går sönder? Sensor-strul kan komma att bli både ett stort säkerhetsproblem för passagerare – och en enorm risk för biltillverkarna. Hur väl sensorerna tål vägsalt, regn och rusk kan komma att bli avgörande.

Audi ska enligt uppgifter till ANE ha blivit mindre entusiastiska att genomföra den planerade aktiveringen av sitt nivå 3-system i nya Audi A8 efter att de varnats av jurister. De kan nämligen hållas juridiskt ansvariga även för systemfel som orsakats av kundens vårdslöshet.

Biltillverkare ska vara medvetna om att de tar stora risker om de väljer att sälja fordon som uppfyller nivå 3 och uppåt till privata köpare, som står utanför deras kontroll. För att tillverkarna ska kunna behålla kontrollen över sina självkörande fordon och se till att de sköts rätt kan därför bildelningstjänster komma att bli normen.

 
 
 
Annons
Annons
Rulla till toppen