Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade

Jeeps minsta modeller släpps nu till hösten i varsitt laddhybrid-utförande kallat 4xe. Både Compass och Renegade 4xe ska komma upp till 50 km på el och en systemeffekt på upp till 243 hästkrafter.

Annons
Annons

Jeep säger sig vilja bli ”den grönaste suv-tillverkaren i världen” och för att nå målet kommer nu FCA-koncernens starkaste varumärke börja sälja laddhybrider. Först ut med det nya namnet ”Four by e” – eller 4xe istället för traditionella 4×4 – blir minstingarna Compass och Renegade.

Specifikationerna för de två bilarna är förvillande snarlika. Trots att Compass har en något längre hjulbas ska båda bilarna ha en elektrisk räckvidd på upp till 5 mil enligt WLTP. Intressant nog verkar det finnas en viss variation mellan olika länder: på Jeep UK:s hemsida går det att läsa att Renegade 4xe snarare har en WLTP-räckvidd på 26 engelska miles (42 km), samtidigt som Jeep i både Tyskland och Sverige listar 5 mil för både Compass och Renegade 4xe.

Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade

Systemeffekten ligger på antingen 193 eller 243 hästkrafter beroende på utrustningspaket. 4xe-drivlinan kombinerar en bensinmotor i fram med en elmotor i bak. Den främre motorn är en 1,3-liters turbofyra på 132 eller 183 hästkrafter och 270 newtonmeter som endast driver framhjulen. Den bakre ”e-axeln” ger skickar i sin tur 61 hästkrafter och 250 newtonmeter till bakhjulen. Bensinmotorn har också en remdriven generator/startmotor precis som i en mildhybrid men denna lägger inte till någon extra effekt. Däremot lär den hjälpa till vid lägre belastning.

Växellådan som är kopplad till bensinmotorn i fram är en 6-stegad automatlåda istället för förbränningsmodellernas 9-stegade dito. Acceleration 0–100 km/h sker på 7,5 sekunder. Toppfarten vid ren eldrift är 130 km/h. Med hybriddrift slår fartspärren istället till i 200 km/h.

Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade

Förbrukning och utsläpp ligger på 2,2–2,4 l/100 km och 49–55 g/km CO2 för Compass 4xe. Den mindre Renegade 4xe:s siffror är något lägre: 2,1–2,3 l/100km och 47–53 g/km CO2. Alla dessa siffror deklareras enligt WLTP på Jeeps svenska sajt. Båda modellerna ligger alltså under den nuvarande gränsen för att få ta del av miljöbonus i Sverige: 70 g/km CO2.

Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade
4xe-drivlinan kan både ”låsas” i fyrhjulsdrivet läge och läggas i ett lågväxel-läge för klättring. ”E-Save” heter det bensintörstiga läget som spar på batterierna.

Batteripaketet består av ett odeklarerat antal litiumjon-celler med NMC-kemi med en kapacitet på totalt 11,4 kWh. Allt ryms under baksätet och Jeep säger att lastutrymmet därför är oförändrat från förbränningsmodellerna: 420 liter i Compass och 320 liter i Renegade med stolarna uppfällda. Istället har bränslekapacitet offrats, fast hur mycket delar inte FCA med sig av ännu. Prototypen Jeep Renegade Plug-In Hybrid som visades i vintras hade däremot en kapacitet på endast 39 liter.

Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade
Jeep Compass och Renegade 4xe ska fortfarande klara rejäla uppförsbackar. Som mest 30,4 graders lutning för Compass 4xe Trailhawk.

Utrustningspaketen är oförändrade från tidigare årsmodeller: Limited, S och Trailhawk. Det sistnämnda inkluderar flera detaljer som ska göra Compass och Renegade redo för terrängkörning, som underkörningsplåtar och en högre markfrigång. Till Compass finns också ett fjärde, högsta utrustningpaket kallat Business.

Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade
Båda 4xe-modellerna är byggda för att kunna vada genom 40 cm vatten. Compass 4xe Trailhawk klarar en halv meters djup.

Både Compass och Renegade ska gå att beställas redan i flera europeiska länder, men däremot inte i Sverige. Leverans av de första bilarna ska ske i September. FCA har just nu bråttom att få ut fler lågutsläppsmodeller som laddhybrider på den europeiska marknaden eftersom de ligger risigt till inför EU:s skärpta snittutsläppsregler 2021 som kan innebära miljardböter – trots att man betalat Tesla för att skapa en gemensam ”avgaspool”.

Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade
Med terrängpaketet Trailhawk läggs också ett extra körläge kallat ”Rock” till för klättring över extra hala ytor.

Några svenska priser har inte faställts ännu men i Tyskland har Renegade 4xe Limited ett grundpris på 382.000 kr medan Compass 4xe Limited börjar på 422.000 kr.

Jeep ska ha fler 4xe-modeller på gång och den populära Wrangler väntas vara näst på tur att lanseras som laddhybrid.

Jeeps första laddhybrider är här: Compass och Renegade
 
Annons
Annons
Rulla till toppen