Avslöjat: Specifikationer för nya Hyundai Santa Fe

Nya generationen av Hyundai Santa Fe kommer till Sverige i början av nästa år då även laddhybridversionen ska vara klar. Samtliga drivlinor kommer erbjudas både i fem- och sjusitsiga utförande.

Avslöjat: Specifikationer för nya Hyundai Santa Fe

Hyundai avslöjar nu mera om den nya generationen av sin suv Santa Fe, som sedan tidigare avslöjats till slut får både en hybrid- och laddhybridversion.

Nya Santa Fe blir den första Hyundai-bilen i Europa som erbjuds med märkets nya hybrid och plug-in hybrid drivlinor som båda döpts till "Smartstream".

Hybridversionen ska erbjudas direkt vid lansering, som enligt tidigare uppgift sker redan i September i Europa. Den kombinerar en ny 1,6 liters turboladdad, fyrcylindrig bensinmotor med en elmotor på 60 hästkrafter (44,2 kW). Elmotorn matas av ett litet 1,49 kWh batteripaket bestående av litiumjonceller. Systemeffekten ska ligga på 230 hästkrafter och 350 newtonmeter. Hybriden ska erbjudas både med framhjulsdrift och fyrhjulsdrift.

I Sverige får vi vänta på modellen tills i början av nästa år. Då ska däremot även laddhybridversionen finnas tillgänglig. Laddhybriden kombinerar samma 1,6 liters bensinmotor med en 91 hästkrafter strak elmotor som ökar systemeffekten till 265 hästkrafter. Vridmomentet är oförändrat från hybriden och endast fyrhjulsdrift erbjuds

Tyvärr delar Hyundai inte med sig av någon el-räckviddssiffra för laddhybriden i nuläget, troligtvis eftersom den fortfarande inte fått någon WLTP-homologering ännu. Det kan dock antas att man siktar på att åtminstone överträffa storsäljaren Mitsubishi Outlander PHEV:s WLTP-räckvidd på 45 km med råge.

Santa Fe laddhybrids batteripaket råkar ha exakt samma kapacitet som Outlander PHEV: 13,8 kWh. Hyundaiens något längre hjulbas (2.765 mm jämfört med 2.670 mm) och både längre och bredare övriga mått talar däremot för att det kan bli kämpigt att överträffa Mitsubishin. Hyundai har dock inte heller delat med sig av någon tjänsteviktssiffra ännu och med lägre vikt kan 50 km vara uppnåeligt.

Batteripaketet är placerat under det passagerarsätet i hybridversionen och under förar- och passagerarsätena i laddhybridversionen, utan att det påverkar kupé- eller bagageutrymmet. Det betyder också att laddhybriden fortfarande går att få som 7-sits likt de andra drivlinorna, något som inte går med Outlander PHEV.

Bagageutrymmet har också ökat i jämförelse med gamla Santa Fe. I 5-sitsversionen går det nu in 634 liter i bak med sätena uppfällda. I sjusitsversionen har samma siffra ökat med 24 liter till 571 liter. Med den andra stolsraden framskjuten men fortfarande uppfälld ska kapaciteten i de båda versionerna öka till 831 och 782 liter, respektive.

Utöver de elektrifierade alternativen introduceras även en ny 2,2 liters fyrcylindrig dieselmotor med en ny 8-stegad dubbelkopplingslåda. Den nya motorn är framförallt knappt 20 kg lättare än föregångaren, tack vare att den har ett aluminiumblock istället för ett järnblock. Effekten ligger på 202 hästkrafter och 440 newtonmeter. Likt hybrid-drivlinorna delar man inte med sig av några förbrukningssiffror ännu.

Förutom de nya drivlinorna ska den nya generationen av Santa Fe också ha en generellt högre tekniknivå med fler assistanssystem. Ett heter Highway Driving Assist som kan styra, gasa och bromsa under vissa förhållanden. Dessutom funkar autobromssystemet nu även med backen ilagd. Santa Fe ska även kunna både backa och köra ut sig själv ur trånga parkeringsrutor med ett tryck på nyckeln utan att man behöver befinna sig i bilen.

 
Jag kan tänka mig en 2021 Hyundai Santa Fe!
Ja
61
23
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.