Stora innerutrymmen i elbilen Skoda Enyaq IV

Skoda visar fler bilder på Enyaq IV och berättar mer om bilen som lanseras den 1 september.

Stora innerutrymmen i elbilen Skoda Enyaq IV

Skoda Enyaq IV bygger på VAG:s nya elbilsplattform MEB, precis som Volkswagen ID 3 och ID 4 liksom Audi Q4 E-tron. Batterierna ligger som en platta under bilen, så kallad skateboard-design.

Batteripaketet innebär både möjligheter och utmaningar. Skodas chef för exteriör design Karl Neuhold berättar att batterierna gör bilen hög. För att få tilltalande proportioner har bilen stora hjul, långt axelavstånd och hög markfrigång. Med andra ord kan man kalla bilen för en suv. Trots sin höjd har Enyaq IV ett relativt lågt på CW 0,27.

Skoda är något av mästare på innerutrymmen, och det är också något som stått i fokus vid utvecklingen av Enyaq IV. Det långa axelavståndet tillsammans med det platta batteriet gör det enklare att få till en rymlig kupé. 

Den elektriska framdrivningen tar mindre plats än en konventionell förbränningsmotor, vilket möjliggör kortare överhäng fram och bak och större innerutrymmen.

Formspråket bygger på tydliga skulpterande linjer och är inspirerad från kristallkonst. Det finns tydliga likheter med Scala, Kamiq och den fjärde generationen Octavia. Enyaq IV har dock en mer långsträckt taklinje och en relativt kort motorhuv. Designchefen ser likheter med en rymdfärja.

Chefdesignern Karl Neuhold tycker att det mest utmärkande för bilen är fronten.

"Vi betonar medvetet den distinkta Skoda-grillen på våra elektriska fordon, eftersom detta är en direkt igenkännbar egenskap hos märket. På Enyaq IV är den mer upprätt, vilket förbättrar det kraftfulla utseendet. Belysningen är också särskilt iögonfallande."

 

Skoda Enyaq IV kommer att tillverkas i fem motorutföranden varav fyra säljs i Sverige, från 180 till 306 hästar.

De bakhjulsdrivna varianterna 60 och 80 har båda ett vridmoment på 310 Nm, men olika effekt: 180 respektive 204 hästkrafter. Accelerationen 0-100 km/h är 9,0 respektive 8,8 sekunder.

Den billigare fyrhjulsdrivna modellen 80X ger 265 hästkrafter och 425 Nm i vridmoment. 0-100 km/h går på 7,0 sekunder. 

Den sportiga toppmodellen vRS ger 306 hästkrafter och 460 Nm i vridmoment. Det tar bilen från 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder.

Om ett år kommer en coupéversion av Skoda Enyaq IV.

Här kan du läsa vår provkörning av Skoda Enyaq IV.

 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar designen!
Ja
491
21
Nej