Stor klimatbonus på tyska bilar – är det nu man ska slå till?

Premium Den tyska bilindustrin är i stort behov av en ekonomisk kickstart på grund av den förödande Coronakrisen. Den tyska regeringen presenterade därför ett utökat stödpaket för klimat- och miljösatsningar som fokuserar först och främst på miljöbilarna. Är det nu man ska slå till?

Stor klimatbonus på tyska bilar – är det nu man ska slå till?
Tyskarnas elbilsbonusar öppnar för prisvärda importer till Sverige.

Medan svenska politiker diskuterar nya, tuffare regler för att få ett stopp på problemet med att klimatbonusbilar exporteras utomlands, har den tyska regeringen nu höjt sina bonusbelopp till skyhöga nivåer – utan att stoppa utlänningar från att ta en del av kakan om de köper en begagnad bonusbil i Tyskland.

Miljöbilsbonus har funnits i Tyskland sedan 2016, men har hittills inte varit särskilt framgångsrikt. Så sent som i februari 2020 valde man därför att höja det statliga stödet och utökade dessutom tidsfristen för bonusen till 2025. Anledningen var att kunna klara miljökraven 2030, vilket kräver att det säljs och körs sju till tio miljoner elbilar på de tyska vägarna. Dessvärre har man hittills endast fått in knappt 215 000 ansökningar för elbilsbonusen. 

Sedan den 8 juli 2020 gäller därför den så kallade innovationsbonusen som ska locka den (drivlinetekniskt) något konservativa tyska befolkningen att överge konventionella fossildrivlinor och satsa på el- och laddhybridbilar. Bonusen gäller dessutom retroaktivt från den 3 juni 2020.

Hittills har stödpaketet för miljöbilar varit ett samarbete mellan tillverkarna och den tyska staten, där båda parter bidrar med lika mycket. I samband med det nyligen presenterade Corona-konjunktur-stödpaketet utökar staten sitt bidrag med 100 procent, vilket innebär att miljöbilsbonusen kan bli så hög som 9 000 Euro i bästa fall.

Konkret betyder detta att el-, vätgas- och laddhybridbilar kan vara nästan lika prisvärda i inköp som en motsvarande fossilbil, men det gäller såklart inte för alla modeller. Mest rabatt får nämligen de som väljer en renodlad el- eller vätgasbil i den lägre prisklassen, det vill säga upp till 40 000 Euro. Här betalar staten ut ett bidrag på 6 000 Euro samtidigt som tillverkaren rabatterar bilen med 3 000 Euro. Detta gäller dock till skillnad från den tidigare miljöbonusen endast till slutet av 2021.

För miljöbilar upp till 65 000 Euro stiger bidraget från hittills 5 000 Euro (2 500 Euro från staten, 2 500 Euro rabatt från tillverkaren) till 7 500 Euro (5 000 Euro från staten, 2 500 Euro rabatt från tillverkaren). För el- och vätgasbilar som kostar mer än 65 000 Euro utgår inget stöd överhuvudtaget, vilket innebär att exempelvis den dyraste Audi E-tron och Tesla Model X inte är berättigade för bonus. Däremot finns både den lite billigare E-tron 50 Quattro, Tesla Model 3 LR och Model S med på listan.

För laddhybrider i den lägre prisklassen (återigen upp till 40 000 Euro) gällde hittills en miljöbonus på 4 500 Euro (2 250 Euro från staten, 2 250 Euro rabatt från tillverkaren). Även här har man fördubblat det statliga stödet, vilket betyder att man numera kan räkna med en bonus på 6 750 Euro. För lite dyrare laddhybrider (upp till 65 000 Euro) utgick hittills ett bidrag på 3 750 Euro. I samband med innovationsbonusen ökar bidraget till 5 625 Euro. Fram till den 31 december 2020 har man dessutom tillfälligt sänkt momsen på tyska nybilar från 19 till 16 procent.

Är det med andra ord fritt fram att köra ned till Tyskland och hämta ut en tokbillig miljöbil? Tyvärr är det inte så enkelt. För att man som privatperson ska få ta del av miljöbonusen gäller det att bilen registreras i Tyskland. Dessutom måste bilen vara fortsatt registrerad i minst sex månader. För någon som inte bor i Tyskland blir det därmed snudd på omöjligt att ta del av bonusen för en nybil.

Detsamma gäller dock inte begagnade miljöbilar. Dessa kan mycket väl importeras till Sverige samtidigt som man får ta del av bonusen. Även här finns det ett par saker att ta hänsyn till. Bilen i fråga får inte vara äldre än tolv månader, får inte ha körts längre än 1 500 mil och måste dessutom vara registrerad den 4 november 2019 eller senare. Bilen får inte heller har tagit del av miljöbonusen innan försäljningen. 

Uppfyller bilen samtliga krav kan man ta del av miljöbonusen för bilar i prisklassen mellan 40 000 och 65 000 Euro, det vill säga 7 500 Euro för el- och vätgasbilar eller 5 625 Euro för laddhybrider. Samtidigt gäller att bilen (även efter importen till Sverige) måste vara registrerad i minst sex månader på den personen som söker miljöbidraget, annars blir man i värsta fall återbetalningsskyldig. 

Man söker bidraget via en onlineformulär på bafa.de, där man även hittar en lista över de bilarna som är bidragsberättigade.

 

Läs också:

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.