Terrängikonen får laddsladd – Jeep Wrangler 4xe avtäckt

Jeep Wrangler kommer nu i ett laddhybridsutförande med runt 4 mils elräckvidd. Trots elektrifieringen ska Wrangler 4xe klara lika djup vadning och hård terrängskörning som förbränningsvarianterna.

Terrängikonen får laddsladd – Jeep Wrangler 4xe avtäckt

Jeeps fortsätter elektrifiera sitt modellprogram och nu kommer även terrängikonen Jeep Wrangler ett i laddhybridsförande kallat 4xe – "Four by E".

Jeep kallar modellen för "den mest kapabla Wranglern någonsin". Bilen kombinerar en 2,0-liters fyrcylindrig bensinturbomotor med två elmotorer som ska ge en systemeffekt på 377 hästkrafter och 637 newtonmeter. Enligt Jeep ligger hybriddrifts-förbrukningen på "motsvarande 50 MPG", eller 4,70 l/100 km.

 

Den ena elmotorn är monterad mellan förbränningsmotorn och den traditionella åttastegad automatlåda med fördelningslåda som av allt att dömma är densamma som på en vanlig Wrangler. Elmotor två är en mindre remdriven "eTorque Assist" startmotor/generator monterad på motorn – en lösning vi blivit allt mer vana att se på mildhybrider.

Batteripaketet har en kapacitet på 17,3 kWh och sitter monterad ovanpå bilens separata ram. Jeep lovar en räckvidd på runt 4 mil. Det är jämförbart med äldre laddhybrider som Mitsubishi Outlander PHEV men är något kort för en modell som avtäcks 2020. Både batteripaketet och alla andra nya komponenter ska vara helt vattensäkrade och redo för terränkörning. Vadningsdjupet är 76 centimeter, mer än de både Renegade 4xe och Compass 4xe som Jeep visade upp i juli.

Krocksäkerheten oroar

Det bör noteras att Jeep Wrangler fick ett bottenbetyg, en stjärna, när den krocktestades av Euro NCAP 2018. Även om det inte minst beror på att testorganet numera drar av ordentligt med poäng för avsaknaden av aktiva säkerhetssystem så fick Wrangler också bara 50% i betyg för skyddet av vuxna passagerare.

För sidokrockskyddet gavs 8 utav 16 poäng vilket kan göra placeringen av batteripaketet, som består av 96 litiumjonceller, något bekymmersam. Tittar man på Euro-NCAP:s video av testet ovan (vid 1:10) tycks dock inte bilens kaross tryckas in tillräckligt för att ett eventuellt batteripaket hade tagit skada. Däremot har varken Euro-NCAP eller amerikanska NHTSA utfört något sidokrocktest med en påle ännu för att simulera att bilen sladdar sidleds in i ett träd eller stolpe, vilket på grund av den mindre träffytan kan leda till större skada.

 
Jag vill att Jeep Wrangler 4xe kommer till Sverige!
Ja
29
10
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.