Land Rover Defender blir laddhybrid – och får ny dieselsexa

Land Rover Defender blir laddhybrid – och får ny dieselsexa

Land Rover Defender P400e drivs av en elmotor på 143 hästar och en 2-liters bensinmotor på 300 hästar. Totalt genererar dessa två tillsammans en systemeffekt på 404 hästar, tillräckligt för att göra 0–100 på 5,6 sekunder. Om nu någon tycker att det är viktigt att kunna det i en Land Rover Defender.

Det batteri som förser elmotorn med ström är på 19,2 kWh och den uppgivna elektriska räckvidden är 4,3 mil. Förbrukning under blandad körning uppges till 3,3 liter/100 km. Någon miljöbonus får man dock inte eftersom CO2-utsläppet ligger på 74 g/km.

Land Rover Defender P400e kommer endast i 110-utförande (femdörrars), och trots den adderade vikten från laddhybriddrivlinan ska P400e vara lika off road-villig som Defender med förbränningsmotor.

 

"För att vara en fullstor fyrhjulsdriven laddhybrid har P400e oöverträffad kompetens och geometri för terrängkörning och kan köras med låg utväxling i läget för ren eldrift, vilket ger äventyr i vildmarken en helt ny dimension", skriver Land Rover i ett pressmeddelande.

Stabil som dragbil blir den också, P400e. Den får nämligen dra upp till 3.000 kilo. 

Land Rover Defender går nu också att få med en rak dieselsexa med tilläggsnamnet D300. Siffran 300 hänvisar till det antal hästkrafter som motorn utvecklar. Vridmoment skäms inte för sig heller – 650 Nm.

För att spara på bränsle är Land Rover Defender D300 utrustad med mildhybridteknik som tar till vara på energi vid inbromsning och sedan använder den energin till att accelerera.

Alldeles snart blir det också möjligt att beställa Defender 90, alltså tredörrarsversionen av Land Rover Defender. Den kommer inte som laddhybrid, men dock med flertalet bensin- och dieselalternativ där bensinaren P400 är toppalternativet.

Försäljningen av Defender 110 P400e och Defender 90 drar igång i höst. De svenska priserna är att vänta i oktober.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

Jag gillar den gamla Defender mer.
Ja
59
52
Nej