Staten ger stöd för snabbladdning i glesbygd

För att minska räckviddsångesten bland elbilsköpare och för att även glesbygdsbor ska våga satsa på elbilar satsar staten 50 miljoner på att subventionera snabbladdare i glesbygd.

Annons
Annons

Var tionde mil längst de större vägarna behövs en snabbladdarstation för att göra längre resor med elbil möjliga i hela landet, enligt Trafikverkets bedömning. På de flesta platser i landet har de kommersiella krafterna täckt detta behov, men Trafikverket har identifierat platser som behöver statligt stöd för att snabbladdare ska byggas.

Snabbladdarna ska måste ha en laddeffekt på minst 50 kW, vilket är lägre än vad många nya elbilar klarar i dag. Det låga kravet är satt för att det inte ska bli för dyrt att bygga laddstationerna.

De som får del av stödet på totalt 50 miljoner måste förbinda sig att driva snabbladdarna i minst fem år, annars blir de återbetalningsskyldiga. Det finns inga begränsningar för vem som kan söka, det kan vara näringsidkare, kommuner eller föreningar, men laddstationen måste vara öppen för alla.

– Elektrifiering är en nyckelåtgärd för att nå klimatmålen i transportsektorn och då behövs både elbilar och laddplatser, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets miljödirektör. De flesta laddar hemma och vid arbetsplatsen men snabbladdning är en förutsättning för att fler ska våga välja elbil och för tillgängligheten i hela landet.

Trafikverket anser att följande platser kvalificerar för stödet:

• Kiruna kommun – Riksgränsen, Abisko, Stenbacken, Kiruna tätort

• Gällivare kommun – Nikkaluokta, Puoltikasvaara eller Skaulo,
Gällivare tätort, Hakkas

• Överkalix kommun – Lansjärv, Överkalix tätort

• Kalix kommun – Töre tätort

• Dalarna: Enviken tätort, Fredriksberg tätort, Idre tätort

• Värmland: Långflon, Råda tätort, Lesjöfors tätort

• Örebro: Hällefors tätort

• Östergötland: Finspång tätort

• Jönköping: Nässjö tätort

• Kalmar: Böda

 
Annons
Annons
Rulla till toppen