Som systemet ser ut idag är det betydligt mer ekonomiskt fördelaktigt att välja att ha en förmånsbil istället för att ta ut de pengarna i lön och sedan köpa samma bil privat.
Regeringen och samarbetspartierna vill nu vända på det, och göra det lika dyrt att ha förmånsbil som att köpa den privat.
– Vi har ett system där det är mycket mer lönsamt att ta ut lön i form av en förmånsbil, än att ta ut det i pengar som vanligt. Nu rättar vi till det som att det blir lika att ha en förmånsbil som att köpa en privat, säger finansmarknads- och bostadsminister, Per Bolund (MP) till Dagens Nyheter.
Detta är ett steg i regeringens och samarbetspartiernas gröna skatteväxling och förhoppning med förslaget att det ska öka skatteintäkterna med 150 miljoner kronor.
Enligt Per Bolund är den genomsnittliga förmånsbilen mer belastande för miljön än den generella privatägda bilen.
Det långsiktiga målet med detta förslag är inte att det ska bli färre bilar på vägarna, utan att antalet bilar med låga utsläpp ska bli fler.
– Min förhoppning är inte att det ska bil färre, utan att man ska föra det till fler hållbara bilar. Att man ska välja en elbil, en nollutsläppsbil i ställer för bilar som släpper ut klimatgaser, säger Per Bolund till Dagens Nyheter.
Förmånsberäkning 2020, jämfört med 2021.
2020 | Modell: | Modell: | Modell: |
Bil | XC40 P8 Recharge AWD R-Design | XC40 T3 FWD R-Design | Volvo XC40 B5 AWD R-Design |
Nybilspris, enl. Skatteverket | 699 000 kr | 356 000 kr | 466 000 kr |
Förmånsgrundande pris | 41 1700 (356000+55700) kr | 356 000 kr | 445 900 kr |
Ränte- och prisdelar | 58 577 kr | 47 229 kr | 65 546 kr |
Co2, g/km | 0 | 159 | 175 |
Fordonsskatt | 360 kr | 6 083 kr | 7 795 kr |
Miljöbilsreducering | -10 000 | 0 | 0 |
Förmånsvärde per år | 48 937 | 53 312 | 73 341 |
Netto per månad (50% marginalskatt) | 2 039 | 2 221 | 3 056 |
2021 | Modell: | Modell: | Modell: |
Bil | XC40 P8 Recharge AWD R-Design | XC40 T3 FWD R-Design | Volvo XC40 B5 AWD R-Design |
Nybilspris, enl. Skatteverket | 699 000 kr | 356 000k r | 466 000 kr |
Förmånsgrundande pris | 411 700 (356000+55700) kr | 356 000 kr | 445 900 kr |
Ränte- och prisdelar +25 % | 73 221 kr | 59 036 kr | 81 933 kr |
Co2, g/km | 0 | 159 | 175 |
Fordonsskatt, inkl. höjd malus | 360 kr | 8600 kr | 10 580 kr |
Miljöbilsreducering | 0 | 0 | 0 |
Förmånsvärde per år | 73 581 kr | 67 636 kr | 92 513 kr |
Förändring, jmf 2020 | 50% | 27% | 26% |
Netto per månad (50% marginalskatt) | 3 066 kr | 2 818 kr | 3 855 kr |
auto motor & sport tycker till
Ett ideologiskt bilhat – som samtidigt riskerar bromsa omställningen till el
Det här förslaget är ännu ett i raden från Miljöpartiet som visar att man steg för steg vill försöka ta död på privatbilismen. Jag ser inte hur man kan tolka det på något annat sätt. För detta går utöver en grön skatteväxling och omställning till elektrifierade fordon.
Samtidigt som man vill skruva upp schablonberäkningen av förmånsvärdet med 25 procent på alla biltyper, kommer miljöbilarna – elbilar, laddhybrider och gasbilar – nämligen att åka på en mycket större skattesmäll enligt vår uträkning. Det beror på att man vid årsskiftet också tar bort miljöbilsreduceringen på 40 procent eller max 10 000 kronor per år. Nya helt elektriska Volvo XC40 Recharge får därför ett totalt 50 procent högre förmånsvärde nästa år efter att alla förändringar är genomförda. Skatteverkets jämförelsebil, XC40 T3 (bensin), går från att idag vara dyrare för förmånstagaren till att då bli billigare än elversionen. Idioti.
Dessutom använder man en väldigt ful taktik då man gör förändringarna i olika etapper, för att folk inte ska se lika tydligt hur mycket dyrare det blir. Man ger ju faktiska dubbla smockor till både miljöbilar och konventionella förbränningsbilar. Först försvinner miljöbilsreduceringen av förmånsvärdet vid årsskiftet, sedan skärper man Bonus-malus 1 april och till sist skruvar man upp schablonberäkningen 1 juli som drabbar alla bilar.
Nu är det dags att säga ifrån! Det här ideologiska bilhatet vill suga ut ännu fler skattekronor från privatbilisterna och tar ingen hänsyn till människors vardag och behov. Resultatet lär dels bli att bilen kommer att vara förbehållen de välbärgade och dels att folk struntar i att byta till en nyare, miljösmartare bil. Det är som plastpåseskatten ännu en gång. Härdsmälta. Att ett fyraprocentsparti kan få diktera detta är helt ofattbart!
John Eriksson