Bekräftat: Slopad miljöbilsrabatt för fömånsbilar efter årsskiftet

Omkring 75.000 befintliga miljöbilar blir påverkade när rabatten på förmånsvärde försvinner vid årsskiftet.

Annons
Annons

Kör du en miljöbil som förmånsbil? Då kommer du att få 10 000 kronor i högre förmånsvärde från årsskiftet. Detta bekräftar nu Finansdepartementet.

I dagsläget får miljöbilar rabatt på förmånsvärdet med 40 procent eller maximalt 10 000 kronor per år. Detta är dock en tidsbegränsad övergångsregel i inkomstskattelagen som har funnits i olika former sedan 2002 och som löper ut vid årsskiftet. Regeringen har tidigare varit tyst i frågan om vad som ska hända med rabatten, men i förra veckan kom det besked: regelverket kommer inte att förlängas eller ersättas, enligt Frida Färlin, pressekreterare hos Finansmarknads- och bostadsminister Per Bolund.

Inledningsvis rådde osäkerhet kring vilka bilar som skulle påverkas. Finansdepartementet uppgav först att det bara skulle gälla nya bilar som registrerades efter årsskiftet. Men Skatteverket delade inte den uppfattningen.

”Om ingen förlängning av övergångsreglerna om nedsättning beslutas kommer även äldre förmånsbilar att omfattas av reglerna, det vill säga att alla laddbara bilar och gasbilar får en höjning av förmånsvärdet från den 1 januari 2021”, säger Yngve Gripple, Rättslig expert på Skatteverket.

Nu bekräftar Finansdepartementet myndighetens bedömning.

”Den tidsbegränsade nedsättningen enligt nuvarande regelverk upphör vid årsskiftet och gäller alla förmånsbilar, det vill säga såväl befintlig flotta som nyköpta förmånsbilar efter årsskiftet. Detta följer av befintligt regelverk och påverkas inte av förslaget om justerad schablonberäkning som aviserades i budgetpropositionen”, säger pressekreterare Frida Färlin.

För vissa bilmodeller blir höjningen ganska kraftig i relation till dagens förmånsvärde. Överkomliga, mindre elbilar drabbas hårt. Populära Kia e-Niro får som exempel då 40 procent högre förmånsvärde över en natt. Hos laddhybriden Volvo V60 T6 Recharge ökar det med 23 procent jämfört med idag.

Konkret innebär det att alla förmånsförare som har en miljöbil kommer att få drygt 400 kronor mindre i plånboken varje månad nästa år, förutsatt 50 procent marginalskatt.

Men det är inte bara alla förare som påverkas av förändringen, även företagen drabbas.

”När förmånsvärdet ökar går även företagens sociala kostnader upp. Det kommer att handla om minst 3 500 kronor per bil och år. Om det är arbetsgivaren eller den anställde som får ta kostnaden beror på vilken bilpolicy företaget har. Men i fallet med personalbilar, som ska vara kostnadsneutrala för företaget, landar notan på förarna. Detta är ett svek mot alla som har valt att vara pionjärer till ett fossilfritt bilkörande”, säger Ronny Svensson, VD på företaget Ynnor, som är specialister på vagnparksstrategier.

Om man som förare får ta hela kostnaden för detta, då kommer det att kosta ens privatekonomi cirka 700 kronor i månaden.

Exakt hur många personer som berörs av den här förändringen är oklart. Skatteverket saknar siffror för det. Men enligt sajten elbilsstatistik.se fanns det 142 660 laddbara bilar i Sverige under Q3 2020. Analysföretaget vroom uppskattar att strax över 75 000 av dem rullar som förmånsbilar med miljörabatt på förmånsvärdet.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen