Volkswagen ID.4 är en eldriven suv. Man får tänka länge för att komma på något som ligger mer i tiden än det. Det är naturligtvis Volkswagen medvetna om och förväntningarna på ID.4 är givetvis skyhöga.
Precis som sin lillebror ID.3 är ID.4 byggd på MEB-plattformen. Drivningen sker på bakhjulen via en elmotor som utvecklar 204 hästar och 310 Nm. 0–100 km/h är gjort på 8,5 sekunder och toppfarten ligger på 160 km/h. Det 493 kilo tunga batteripaketet är på 77 kWh och räckvidden skall uppgå till 520 kilometer. ID.4 klarar snabbladdning i upp till 125 kW.
”Kraftfull med svepande linjer”. Så beskriver Volkswagen själva ID.4:s design. Mer konkret är längden på 458 cm. För att sätta det i perspektiv så är det 7 centimeter längre än Volkswagen Tiguan. Luftmotståndet är lågt, cw-värdet ligger på 0,28. Koncernsyskonet Skoda Enyaq är dock ännu lite halare genom luften, med ett cw-värde på 0,27. Trots sin relativa storlek har ID.4 en vändcirkel på nätta 10,2 meter.



Släktskapet med ID.3 syns tydligt på strålkastarna i fronten, ett designspråk som lär bli återkommande för hela ID-familjen. Strålkastarna har för övrigt det smidiga namnet IQ.Light LED Matrix. Om man istället spanar in baken på ID.4 är det mest iögonfallande LED-baklyktorna med 3D-effekt. Ljusrampen sveper över hela bilens bredd och ger bilen en ganska sittande och planterad uppenbarelse.
En annan noterbar detalj är den silvriga panelen på c-stolpen som ger ID.4 illusionen av att ha en mer svepande taklinje än den egentligen har.
MEB-plattformen öppnar för ett långt axelavstånd. Det gör interiören rymlig vilket framför allt märks för baksätespassagerarna som dessutom kan njuta av ett praktiskt taget helt platt golv. Lanseringsversionen av ID.4 heter 1st och kommer med rikligt med utrustning. Sätesklädseln är gjort av något som Volkswagens gråa ”Art Velour” med detaljer i ”Florence Brown”-färgat skinn.


Från förarplatsen är det mycket likt ID.3. upplägget är detsamma med instrumentkluster som sitter fast i rattstången och en touchskärm på instrumentbrädan. Den är dock större än i hos lillebror ID.3 och går att få i antingen 10- eller 12-tum.
Bagageutrymmet i ID.4 är väl tilltaget och rymmer 543 liter. Med baksätets ryggstöd fällda sväljer bilen 1 575 liter. ID.4 får också dragkrok, vilket är standard på lanseringsversionerna 1st. Maximal dragvikt uppgår till 1 000 kilo.
Suv-karossen till trots är ID.4 knappast någon terrängbil. Markfrigången på 21 cm appellerar nog mer till den som vill ha ett högt insteg i sin bil, snarare än den som vill köra off road. Volkswagen hävdar dock att ID.4 gör sig utmärkt i lätt off roadmiljö.
ID.4 1st Max har ett adaptivt chassi som är kopplat till körlägen. Föraren kan välja mellan körlägena Eco, Comfort eller Individual. 1st Max har också progressiv styrning som innebär att ju mer föraren vrider på ratten, desto mer direkt blir styrningen. Det innebär avslappnad styrning på landsväg och smidighet i stan.
Den begränsade första upplagan av ID.4, kallad 1st, börjar säljas redan imorgon den 24 september och de svenska priserna ser ut som följer:
ID.4 1st 514.900 kronor.
ID.4 1st Max 614.900 kronor.
Privatleasing: Från 5.425 kr/månad.

Så står sig ID.4 mot Skoda Enyaq och VW Tiguan
Modell: | VW ID.4 1st | Skoda Enyaq 80 | VW Tiguan 1.5 TSI |
Effekt | 204 hk | 204 hk | 150 hk |
Vridmoment | 310 Nm | 310 Nm | 250 Nm |
Växellåda | 1-växlad | 1-växlad | 7-växlar DSG-låda |
Toppfart | 160 km/h | 160 km/h | 202 km/h |
0-100 km/h | 8,5 sekunder | 8,8 sekunder | 9,2 sekunder |
Batterikapacitet | 77 kWh | 77 kWh | – |
Räckvidd | Upp till 520 km | Upp till 500 km | – |
Längd | 4 584 mm | 4 649 mm | 4 509 mm |
Bredd | 1 852 mm | 1 879 mm | 1 839 mm |
Höjd | 1 612 mm | 1 616 mm | 1675 mm |
Axelavstånd | 2 766 mm | 2 765 mm | 2 678 mm |
Aerodynamik (cw-värde) | 0.28 | 0,27 | 0,38 |
Bagageutrymme | 543 liter | 585 liter | 615 liter |




