Försäljningsstart: Skoda Octavia iV laddhybrid kommer 55 km på el och börjar på 409.900 kronor

Skoda fortsätter att rulla ut fler laddbara bilar på den svenska marknaden. Nu går även mellanklassaren Octavia att beställa i "iV"-utförande med 55 km elräckvidd enligt WLTP-körcykeln. De som väntar spänt på RS-modellen med 245 hk får dock vänta ett tag till.

Försäljningsstart: Skoda Octavia iV laddhybrid kommer 55 km på el och börjar på 409.900 kronor

Efter uppståndelsen kring elsuven Enyaq lagt sig lite rullar nu Skoda ut nästa laddbara nyhet på den svenska marknaden: Skoda Octavia iV laddhybrid.

Den nuvarande generationen av Octavia lanserades i höstas utan elektrifierade versioner, något som Skoda nu råder bot på.

Specifikationen känns igen från Volkswagens GTE-modeller med en 1,4-liters TSI-bensinmotor på 156 hk som kombineras med en elmotor på 116 hk och en sexstegad DSG-låda. Elmotorn kan ensamt driva bilen i upp till 140 km/h. Systemeffekten ligger på 204 hk och 350 Nm. CO2-utsläpp ska ligga på 30 g/km, vilket innebär att bilen har rätt till bonus.

Batteripaketet är på 13 kWh likt Volkswagen Passat GTE och WLTP-räckvidden på el ska vara upp till 55 km, uppger Skoda Sverige. Samtidigt uppger tillverkaren i sina engelskspråkiga kanaler den högre siffra som även vi på Recharge återgett tidigare: 60 km.

Laddtid 0–100 procent ligger på 3 timmar och 33 minuter med 3,6 kW hemmaladdbox. Med vanligt hushållsuttag tar det istället 5 timmar att ladda fullt.

En eftergift som gjorts för elektrifieringen är att bensintanken är krympt med 5 liter jämfört med förbränningsmodellerna – totalt 40 liter.

Prislappen börjar i Sverige på cirka 404.900 kronor innan bonus i den sedan-liknande karossen "limo" som egentligen är en så kallad 5-dörrars liftback med 450 liters bagageutrymme.

För "combin" med ytterligare 40 liter utrymme tack vare en kantigare bakdel får man lägga till 5.000 kronor. I båda fallen rör det sig om den enklaste utrustningsnivån Style.

Några priser för de högre utrustningsnivåerna har inte Skoda gått ut med ännu och på märkets svenska hemsida går det inte heller att "bygga" en Octavia laddhybrid i sajtens konfigurator. Istället hänvisas man till sin närmsta återförsäljare.

De första kundleveranserna av Skoda Octavia iV "planeras preliminärt" i november, skriver Skoda i ett pressmeddelande.

Introduktionen av den hetare modellenRS iV med en systemeffekt på 245 hk och 350 Nm dröjer ett tag till, hur länge uppges inte i dagsläget.

Kommer i gasdrivet uförande

Utöver laddhybriden iV släpper Skoda nu också gasdrivna Octavia G-Tec som kan gå på båden fordonsgas och bensin. 1,5 TSI-motorn i denna levererar 130 hk. Gasförbrukningen ligger preliminärt på 3,6–4,5 kg/100km enligt WLTP-körcykeln.

Bilens gastank rymmer 17,33 kg fordonsgas vilket ska ge en räckvidd på 500 km. Den har också en 9 liter stor bensintank vilket ger ytterligare 190 km i räckvidd. Bensinen används dock främst för att starta motorn, när det är kallare än -10 grader celsius ute, eller när trycket i gastanken sjunker under 11 bar.

Octavia G-Tec börjar på 300.000 kronor i utförandet Style och ska även den, återigen "preliminärt", börja levereras i november.

Slutligen släpps även inom kort två bensin-mildhybrider under namnet e-Tec: En med 110 hk 1,0 TSI-motor och en med 150 hk 1,5 TSI-motor. Båda motorerna erbjuds med en 7-stegad DSG-låda men mycket mer detaljer än så delar inte Skoda med sig av ännu.

 
Det här är laddhybriden för mig!
Ja
18
34
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.