Peugeot 508 Sport Engineered blir märkets kraftfullaste någonsin

Peugeot gör en Volvo och lanserar modellnamnet Peugeot Sport Engineered med prestandaladdhybriden 508 PSE som blir märkets kraftfullaste serietillverkade bil någonsin. Med det går det anrika GTi-namnet slutligen i graven.

Peugeot 508 Sport Engineered blir märkets kraftfullaste någonsin

Konceptet Peugeot 508 Sport Engineered sätts i serietillverkning. Det var för ett och ett halvt år sen som den vassare versionen av 508 laddhybrid visades upp. Då var det oklart om det till synes produktionsredo konceptet skulle få grönt ljus.

Nu avslöjas det att den Volvo T8-liknande fransosen kommer nå bilhallarna i knappt förändrad skepnad. Om något är det specifikationen som skiljer på ett antal punkter. Med det blir även Peugeot Sport Engineered märkets nya prestanda-modellnamn istället för den anrika akronymen "GTi".

Systemeffekten ligger nu på 360 hästkrafter och 520 newtonmeter vilket låter 508 PSE accelerera 0–100 km/h på 5,2 sekunder. 1,6-liters PureTech-motorn från vanliga 508 laddhybrid har uppgraderats för att ge 200 istället för 180 hästkrafter samtidigt som bilens två elmotorer ger 110 respektive 200 hästkrafter.

Precis som Volvos T8-modeller är 508 PSE elektriskt fyrhjulsdriven. Bensinmotorn och den svagare av de två elmotorerna driver endast framhjulen.

Medan Volvo begränsar toppfarten på sina modeller till 180 km/h så slår fartspärren i Peugeot 508 PSE till i 250 km/h.

Räckvidden på el blir något kortare än tidigare utlovat: 43 km enligt WLTP-körcykeln istället för 50. Det är 9 km mindre än i 508 Plug-in Hybrid som har en systemeffekt på 225 hästkrafter. Samtidigt ligger de blandade CO2-utsläppen på 46 g/km, tillräckligt för bonus.

Bidragande till den minskade räckvidden lär vara den ökade spårvidden – 24 mm i fram och 12 mm i bak. 20-tumsfälgar är också standard och i fram huserar de 380 mm bromsskivor och 4-kolvsok.

Laddning av det 11,8 kWh stora batteripaketet 0–100 procent tar 7 timmar om man använder ett vanligt vägguttag eller 2 timmar med en 7 kW laddbox.

Både kombi- och sedankarossen kommer erbjudas i PSE-utförande och temafärgen som särskiljer från andra modeller är som synes en gulgrön nyans Peugeot kallar "kryptonite". Heter man Clark Kent och frekventerar telefonbås bör man med andra ord undvika modellen helt.

Innuti är interiören lik konceptet. Alcantara och läder klär de skålade sportstolarna och delar av interiören. Ett ljudsystem från tillverkaren Focal ingår som standardutrustning.

Peugeot 508 PSE ska dyka upp i billhallarna under först halvåret 2021. Några priser har inte satts men Auto News Europe spår att prislappen blir "60.000 euro eller mer". Det svenska priset kan därmed komma att bli mer än till och med Volvo V60 Polestar Engineered som börjar på 645.000 kronor och har en systemeffekt på 405 hästkrafter.

 
Hellre en 508 PSE än en Volvo V60 T8!
Ja
69
53
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.