I maj infördes nya regler om att bostadsparkeringar och andra större parkeringar måste ha ett visst antal p-platser som är förberedda för laddning av elbilar. Samtidigt gav Regeringen Boverket i uppdrag att undersöka en ytterligare skärpning.
Regeringens förslag på nya minikrav är:
1. Vid nybyggnation eller totalrenovering av bostadshus måste minst en femtedel av p-platserna ha laddpunkt om det finns fler än fem p-platser.
2. Vid nybyggnation eller totalrenovering av andra byggnader med fler än fem p-platser måste alla platser vara förberedda för laddning och en femtedel av platserna ha laddpunkt. Dessutom ska även ouppvärmda byggnader omfattas, till exempel parkeringshus.
Boverket har nu räknat på regeringens förslag och kommit fram till att det skulle innebära ytterligare 17.000 förberedda p-platser. Men de menar att kostnaden är större än samhällsnyttan.
– Det finns en risk för höga kostnader för enskilda fastighetsägare, säger säger Frida Jorup Frida Jorup, projektledare och arkitekt på Boverket till Sveriges Radio.
Kostnaden innebär i sin tur högre boendekostnader.
– Grupper som riskerar att drabbas av detta är redan ekonomiskt utsatta grupper. Till exempel låginkomsttagare, kvinnor och personer med funktionsnedsättning, säger Jorup.
Boverket konstaterar att det är svårt att bedöma klimatvinsten och den kan inte väga upp kostnaderna.
Energiminister Anders Ygeman (S) tycker ändå att reglerna måste skärpas, men är öppen för att se över den exakta utformning.
– Sverige är det land i Europeiska Unionen där det säljs flest elbilar av alla, vi har 130 000 laddbara fordon på våra vägar, och då måste också laddningsinfrastrukturen följa med. Det vore ett stort slöseri på samhälleliga resurser om vi byggde parkeringsgarage och parkeringsplatser som inte erbjuder laddning när allt fler svenska bilägare efterfrågar laddning, säger ministern till SR.
Regeringen kommer nu att omarbeta sitt förslag på krav på fler laddplatser.