Volvo utvecklar en liten elbil – och två större

Volvo Cars ska lansera en ny mindre elbil än XC40 P8 Recharge AWD. Den lilla elbilen kommer att byggas på samma plattform som konceptbilen Lynk & Co Zero.

Volvo utvecklar en liten elbil – och två större

Volvos första elbil XC40 P8 Recharge AWD byggs på plattformen CMA som inte är optimerad för elbilar. Den mindre elbilen kommer istället använda en plattform som heter SEA, Sustainable Experience Architecture, och som bara kommer att användas för elbilar för nio märken inom Geely-koncernen.

Renodlade elbilsplattformar kan som regel packa batterier och drivlina mer effektivt och därigenom skapa bättre innerutrymmen.

 

På SEA-plattformen går det att bygga bilar med hög prestanda.

Den nya elbilsplattformen SEA är skalbar och ska användas på allt från småbilar till större bilar. Plattformen kommer inte bara användas inom Geely utan även säljas till andra. Daimler är en tänkbar kund då Geely äger 10 procent av deras aktier.

Volvo vill inte svara på när den lilla elbilen ska lanseras eller var den ska tillverkas. Men de säger att Lynk & Co kommer att vara först med SEA-plattformen när deras konceptbil Zero ska komma i produktion nästa år.

Tanken på en liten laddbar bil är inte ny för Volvo. Det är Volvo Recharge Concept från 2007.

Volvo har utlovat en ny renodlad elbil om året. I år kommer alltså den mindre suven Volvo XC40 P8 Recharge AWD som auto motor & sport precis fått provköra. Totalt bekräftar Volvo tre kommande elbilar för DN:

– En liten elbil på SEA-plattformen
– Ytterligare en elbil med CMA-plattformen (samma som XC40)
– Elversion av nästa generations XC90 2022

Jag vill ha en Volvo-elbil!
Ja
322
104
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.