Mercedes storsatsar – utvecklar sex nya elbilar

Nästa år kommer lyxsedanen Mercedes EQS. Det är den första som använder den nya plattformen EVA. Men redan i år kommer lilla EQA. De närmsta åren kommer ytterligare fyra modeller.

Mercedes storsatsar – utvecklar sex nya elbilar
Mercedes EQS har bland annat testats i norra Sverige.

Mercedes har lanserat två elbilar, mellansulan EQC och familjebussen EQV. Det räcker inte och nu har Mercedes vd Ola Källenius skruvat upp tempot. Just nu är ytterligare sex elbilar under utveckling och utprovning.

Några kombiversioner nämns inte utan det rör sig om sedaner och suvar. Lyxsedanen EQS kommer i suversion. Även E-klassen, EQE, kommer som sedan och suv.

Redan i år blir den kompakta A-klassen blir helt elektrisk (EQA) med en liten suv motsvarande dagens GLA. Den följs 2021 av EQB. Dessa kommer liksom EQC att byggas på en flexibel plattform som både kan användas för elbilar och bilar med förbränningsmotorer.

Två renodlade elbils-plattformar kommer också att användas. EVA för de stora serierna (EQS och EQE) och MMA för små- och mellanstora bilar.

2021 kommer Mercedes att ha minst 5 elbilar och 20 laddhybrider. 2025 ska de ha minst 10 elbilar och 25 laddhybrider. Planen för 2030 är minst 20 elbilar och färre än 25 laddhybrider.

I samma takt kommer antalet olika förbränningsmotorer att minska. Från årets nivå kommer antalet varianter minskas med 40 procent 2023 och med 70 procent 2030.

Flera elbilar håller på att testas. Här ser vi sannolikt EQE SUV, EQS och EQE.

Kapa kostnader och öka intäkter

Mercedes vd Ola Källenius berättade om de nya modellerna under ett event för investerare. Målet är att snart nå en tvåsiffrig vinstmarginal. Hög vinst kommer att vara mer prioriterat än hög volym framöver.

Nya attraktiva bilar är inte hela lösningen för att nå målet. De måste också kapa kostnader. Ett sätt är att satsa på onlineförsäljning istället för traditionella återförsäljare. Mercedes räknar också med att elbilar kommer att bli mer lönsamma framtiden då tekniken blir billigare.

Ett annat är att spara in på forskning och utveckling genom att jobba mer fokuserat på ett mindre område. Fokus ligger mycket på utveckling av eldrift och mjukvara för bilar. 2024 ska Mercedes lansera sitt helt egna operativsystem MB OS.

För att öka intäkterna kommer digitala tjänster att utvecklas. Det kan till exempel handla om prenumera på funktioner i bilen som aktiveras när en prenumeration tecknas.

 

Mercedes vd Ola Källenius vill förknippa AMG starkare med Formel 1 för att stärka varumärket AMG.

Tydligare uppdelning i "sub brands"

Mercedes har alltid förknippats med lyx och så ska det fortsätta, men det ska vara moderna lyx. 

För att underlätta varumärkesbyggandet kommer Mercedes jobba med fyra tydliga undermärken (sub brands).

EQ för elbilar och laddhybrider.
G för terrängbilar
AMG för prestandamodeller
Maybach för superlyxbilar

Det är känns lovande!
Ja
186
15
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.