Alrik & Peder på exklusiv Sverigepremiär av 28-miljoners elmegasportbil

Alrik och Peder fick en exklusiv förhandsvisning av megaelbilen Pininfarina Battista!

Alrik & Peder på exklusiv Sverigepremiär av 28-miljoners elmegasportbil
Pininfarina Battista har 1.900 hästar och 2.300 Nm. 0-100? 2 sekunder. Foto: Oakstream Studios.

Pininfarina Battista Anniversario är på blixtvisit i Sverige. I ett hangar på Bromma flygplats får vi en exklusiv visning av Pininfarinas första egna bilmodell i sitt allra mest exklusiva utförande: Anniversario.
Svenska vd:n Per Svantesson och designchef Luca Borgogno drar undan skynket.

Per Svantesson har ett långt billiv bakom sig som startade på bandet hos Volvo och som bland annat ringlat vidare hos Volvo, NEVS och nu till Mahindra som äger Pininfarina sedan 2015.

– Vi bestämde oss redan 2017 för att skapa Pininfarinas första egna bil och att det skulle bli en elbil var självklart. Lyx i kombination med hållbart tänkande och miljömedvetenhet är en ny paradigm.

Grundaren till Pininfarina, Battista Pininfarina, drömde alltid om att bygga egna bilar och nu ska det äntligen bli verklighet 90 år efter det att företaget startades 1930. Pininfarina SpA är självklart känt för sina underbart vackra karosser, som till exempel 64 modeller åt Ferrari. Men nu är det alltså dags för sonsonen Paolo Pininfarina och systerföretaget Automobili Pininfarina – med 120 anställda från 20 nationer – att tillverka egna bilar och man blir exempelvis före Ferrari med en ren elbil.

– Vi ser absolut att det finns en efterfrågan på eldrivna sportbilar och vi har jobbat väldigt hårt på att ge den ett ljud som kommer att vara spännande, säger Per Svantesson.

Man kommer att förstärka elmotorernas ljud, men exakt hur det kommer att låta och hur högt vill man inte svara på.

–Det blir en överraskning!

Foto: Oakstream Studios.

Foto: Oakstream Studios.

Foto: Oakstream Studios.

Snabba data om Battista: 1 900 hk. 2 300 Nm. 0-100 km/h 2 sekunder. 0-300 km/h 12 sekunder. Toppfart över 350 km/h. Batteri 120 kWh. Räckvidd enligt WLTP över 50 mil.
Tekniskt samarbetar man med kroatiska Rimac, som tillverkar egna eldrivna supersportbilar. Testförare vid utvecklingen är för övrigt Nick Heidfeld, som kört både F1 och Formula E.

– Vi satsar mer på design och komfort än Rimac, våra bilar är mer GT-bilar än fokuserade racetrackbilar. Den här är bekväm. Vårt mål är inte att vara snabbast i världen men råkar vi bli det är det inget fel … Visst är det enklare att starta biltillverkning i dagens elbilsvärld eftersom det finns så fantastiska byggklossar att köpa från partners fortsätter Per Svantesson och släpper sedan dagens kanske mest intressanta nyhet:

– Vi kommer med ett helt program av elbilar. Battista ska byggas i 150 exemplar och framöver kommer det större bilar, fyrsitsiga och även suvar – till lägre priser.

Priset för Anniversio startar på 2,7 miljoner euro, mot den vanliga versionen som har ett startpris på 2 miljoner euro. Det kommer blott byggas fem stycken jubileumsbilar som får en mycket speciell lackering i tre toner och en mängd extremt exklusiva detaljer som designchef Luca Borgogno är stolt över.

– Lacken i tre lager har ett fantastiskt djup och skarvarna känns inte. Den här bilen har också exklusiva jubileums-märken, extra lättade fälgar (-3 kg), handmålade stripes, de finaste materialen i interiören som känns lyxiga – och vi lägger ner mycket möda på att återvinna exempelvis all aluminium och läder som inte används. Golvmattorna är för övrigt tillverkade av gamla fisknät. Vi satsar på att bli helt klimatneutrala, säger Luca.

Foto: Oakstream Studios.

Foto: Oakstream Studios.

Att det är en elbil syns enligt Luca exempelvis på att bilen är så ren från luftintag.

– Vi behöver inte lika mycket kylning som vanliga sportbilar och aktern är extremt ren. På bakstammen finns bilens "designsignum" en liten "puck" med ett pulserande Pininfarina-P – som indikerar att bilen tar emot laddning och som också kan visa hur mycket laddad den är.

Interiören är bekväm och känns modern och rymlig, med hög kvalitet.

Beställer man en bil nu ska den vara leveransklar till sommaren och kanske, kanske kommer det säljas några av den svenska importören som också säljer Bentley och McLaren. Bilen ska visas för intresserade kunder innan den flygs vidare till Oslo.

Hur den är att köra? Det ska vi givetvis ta reda på eftersom Per Svantesson avslutar förevisningen med att vi är välkomna att provköra när den väl är klar! Som en liten kuriosa ska nämnas att det här blir den andra eldrivna Pininfarinabilen som Alrik kör – redan på 90-talet körde han Ethos 3 – och nu har alltså verkligheten kommit ikapp framtidsdrömmarna!

Foto: Oakstream Studios.

Foto: Oakstream Studios.

Vacker bil!
Ja
119
8
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.