Audi e-tron GT kommer i vässad RS-version

Audi e-tron GT har många likheter med kusinen Porsche Taycan. Nu börjar produktionen närma sig.

Audi e-tron GT kommer i vässad RS-version

Audi e-tron GT visades upp som koncept för två år sedan och nu påbörjas tillverkningen sida vid sida med Audi R8 i fabriken Audi Böllinger Höfe i Neckarsulm. Fabriken är specialiserad på modeller som säljs i låg volym. Monteringslinjen har byggts ut för att de två bilarna ska kunna produceras på samma linje. 85 procent av tillverkningen utförs av robotar.

Audi kommer att använda fyra olika plattformar för sina elbilar. E-tron GT blir den första lågbyggda modellen. Släktbanden med Porsche Taycan är starka. Båda byggs på J1-plattformen som har ett plant batteripack, så kallad skateboard-design.

Audi e-tron GT, e-tron och e-tron Q4.

E-tron GT presenteras i början av av 2021. Kort därefter lanseras E-tron Q4 som bygger på MEB-plattformen som delas med Volkswagen ID 3/ID 4 och Skoda Enyaq. 

De andra två plattformarna heter MLB evo och PPE. Den förstnämnda används i e-tron och e-tron Sportback. PPE är tänkt för premiumbilar, som en elektrisk version av Audi A8, och utvecklas i samarbete med Porsche.

Audi är ännu förtegna om specifikationerna för E-tron GT, men berättar att det kommer att finnas en RS-version. Troligen blir det tre effektnivåer: GT, GT S och GT RS.

Måtten hamnar högst sannolikt nära konceptbilen. Dess längd anges till 496 centimeter och bredden är 196 cm och höjden är 138 cm. Axelavståndet är 290 cm. Det är i stort sett identiska mått som för Porsche Taycan.

Audi håller på godsakerna och berättar istället att de jobbat en hel med ljuddesign i e-tron GT. Bilen har ett fingerat motorljud från två högtalare i kupén. Ljudet består av 32 olika element som varieras för att simulera gaspådrag med mera.

På grund av lagkrav finns även en högtalare på utsidan som ska varna fotgängare om bilens framfart. Som tillval kan man få en extra yttre högtalare som bidrar till att ge ett mer tredimensionellt ljud.

 
Audi e-tron GT är snyggare än Porsche Taycan.
Ja
422
67
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.