Audi Q8 60 TFSI e – laddhybrid och skattesmitare

Audi Q8 kommer nu som laddhybrid. Den får miljöbonus, minimal fordonsskatt och lågt förmånsvärde.

Audi Q8 60 TFSI e – laddhybrid och skattesmitare

Audi Q8 60 TFSI e har samma drivlina som den kraftigare Q7-laddhybriden. Det innebär en treliters bensin-V6 med 340 hk och 450 Nm som kombineras med en elmotor med 136 hk. 

Tillsammans ger de 465 hk och 700 Nm och en acceleration 0-100 km/h på 5,4 sekunder.

Under bagageutrymmet finns ett batteri på 17,8 kWh. Maximal laddeffekt är 7,4 kW. Bilen startar alltid på el för att uppmana till elektrisk körning och för att starta bensinmotorn måste föraren trampa förbi ett tydligt "hack" med gaspedalen.

I år ger Audi Q8 60 TFSI e rätt till klimatbonus, men inte nästa år då utsläppen av koldioxid ligger inom intervallet 64 och 69 g/km. Fordonsskatten hamnar på 360 kronor per år. Det kan jämföras med dieselversionen Q8 50 TDI som kostar 15.700 kronor per år.

Audi Q8 60 TFSI e kostar från 933 100 kronor.

Audi Q8 laddhybrid ger vill-ha-känsla!
Ja
91
132
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.