Jaguar Land Rover bestrider uppgifter i utsläppsrapport

Den brittiska biltillverkaren bestrider nu den gröna tankesmedjan Transport & Environments rapport som hävdade att JLR riskerar att missa EU:s utsläppsmål 2021 och åka på en rejäl bot. "Vi känner inte igen de där siffrorna", säger en talesperson.

Annons
Annons

JLR har nu bestridit slutsatserna av den rapport som Transport & Environment nyligen publicerade. Enligt rapporten riskerar tillverkaren att missa EU:s koldioxidutsläppsmål 2021 och kan därför behöva betala böter.

Enligt den analys av JLR:s europeiska försäljning som tankesmedjan gjort ligger biltillverkaren 13 g/km från sitt specialrabatterade mål på 132 g/km CO2.

Jaguar Land Rover har mildare krav på sig än till och med Volvo, som utnyttjar EU:s viktrabatt till fullo. Anledningen är att den brittiska regeringen lyckades förhandla fram ett undantag för tillverkaren medan de fortfarande var EU-medlemmar. Siffran på 132 g/km är en minskning på 45% jämfört med JLR:s snittutsläpp 2007 som låg på 240 g/km. Ändå ligger de sämst till av de 13 biltillverkarna som tas upp i rapporten, enligt T&E.

– Det är den billtilverkare som har den största klyftan att stänga under andra halvåret, skriver tankesmedjan i sin rapport.

Men att de skulle ligga så illa till håller inte JLR med om, rapporterar tidningen Automotive News Europe. Enligt en talesperson tidningen talat med ligger man ”en bra bit närmare” målet än så.

”Vi känner inte igen de där siffrorna”, säger talespersonen som avböjde att svara på om JLR kommer klara utsläppsmålet.

Fem av de 20 värsta modellerna i Europa sett utifrån CO2-utsläpp som listades i rapporten tillverkas av JLR. Av dessa ligger Range Rover Sport i topp med 173 g/km, enligt T&E. Dessutom ökade tillverkaren sitt snittutsläpp med en procent under första halvåret 2020 jämfört med samma period 2019.

I rapporten noterade man dock att tillverkaren har flera laddhybrider på gång som kan få ner utsläppssnittet – om man hinner leverera tillräckligt med bilar innan årsskiftet. Januari–augusti 2020 stod laddhybrider för sex procent av JLR:s europeiska försäljning enligt siffror från analytikern Matthias Schmidt som ANE tagit del av.

Sedan tidigare har JLR även elbilen Jaguar I-Pace som nyligen lanserades i ett billigare utförande. Man har också nyligen tagit bort alla sexcylindriga motoralternativ från modellerna Jaguar XE och XF. Nästa år väntas även Jaguar släppa sin andra elbil i form av en ny generation av sedanen XJ.

Jaguar Land Rover ingår idag inte i någon gemensam ”utsläppspool” med en annan biltillverkare, ett knep som FCA-koncernen tillämpat för att åka snålskjuts på Tesla. Renault, som redan klarar sitt utsläppsmål, har sedan tidigare öppnat för att ingå i en sådan pool med en annan tillverkare. En sådan lösning skulle dock inte bli gratis för JLR som höll på att banta ner sin verksamhet redan innan Coronapandemin slog till.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen