Elbilen billigast att äga ny

Vad ger de lägsta totala ägandekostnaderna – el eller förbränningsmotorbil? Vår uträkning visar att man inte ska stirra sig blind på prislappen!

Elbilen billigast att äga ny

För att få hela kostnaden för bilinnehavet räcker det inte med att bara titta på inköpspriset, man måste också räkna med driftkostnaderna och värdeminskningen. Totalkalkylen kan nämligen skilja sig åt en hel del jämfört med vad prislappen ensamt antyder.

Vi får ofta frågan från läsare om det verkligen lönar sig att köpa en till synes dyrare elbil istället för en konventionell bensin- eller dieselmodell. Därför har vi tagit fram kalkylprogrammet och räknat åt er för att kunna ge ett definitivt besked. Resultatet är: Ja, elbilen är totalt sett billigare!

Varför? Det beror på flera faktorer: lägre fordonsskatt, avsevärt billigare bränslekostnader och starkt andrahandsvärde. Utslaget på hela innehavsperioden kan därför elbilen kompensera det högre inköpspriset, samt till och med bli mer lönsam. 

I vår genomgång har vi räknat på fem olika elbilar och jämfört med motsvarande konventionella förbränningsmotorbil. Vi har undersökt om man köper ny bil privat, om man finansierar via privatleasing, samt om man köper begagnat. När det gäller de nya bilarna är svaret till elbilarnas fördel i alla dueller utom en (fast det finns en förklaring till avvikelsen). Men på begagnatsidan är de konventionella förbränningsversionerna fortfarande billigare att äga.

Hela artikeln och alla uträkningar kommer på nyhetsplats i nummer 23/2020 av tidningen, samt här på webben för premiummedlemmar.

Men redan nu bjuder vi på jämförelsen mellan Tesla Model 3 och Volvo V60 för den som köper privat.

Förutsättningarna är följande: Vi har räknat från idag på tre års innehav och att man kör 1 500 mil om året. Drivmedelspriserna är 1,60 kronor per kWh, samt 16,00 respektive 16,50 kronor per liter för bensin och diesel. Ägaren är en 50-årig man som bor i bostadsrätt i Stockholmsområdet. Totalkostnaden inkluderar skatt, märkesförsäkring, service, bränsle, däck och värdeminskning.

Och Teslan blir då alltså med marginal billigare när man har inkluderat alla kostnader.

  Grundpris efter bonus Fordonsskatt/år Bränslekostnad/år Värdeminskning/år (%/år) Månadskostnad Milkostnad
Tesla Model 3 SR+ 509080 360 3576 52245 (10,3) 6768 54,15
Volvo V60 B4, bensin 389000 5334 16320 46950 (12,1) 7456 59,65
 
Min nästa bil blir elbil.
Ja
149
63
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.