Förhandstitt på Renaults nya elbil: konceptbilen Megane eVision utmanar Volkswagen ID 3

Renault inledde under torsdagskvällen sitt digitala evenemang eWays med att visa upp konceptbilen Megane eVision som bygger på samma plattform Nissan Ariya. Produktionsversionen ska bli först ut i en "helt ny generation" av elbilar redan nästa år, säger den nye Renaultchefen Luca de Meo.

Förhandstitt på Renaults nya elbil: konceptbilen Megane eVision utmanar Volkswagen ID 3

Renault visar nu upp konceptbilen Mégane eVision som är en förhandstitt på den elbil man ska börja tillverka i slutet av nästa år.

Trots att den lånar sitt namn från Renaults golfklassare så är det en kompakt crossoversuv. Bottenplattan är Renault-Nissan-Mitsubishi alliansens nya dedikerade elbilsplattform CMF-EV, som även används för Nissan Ariya.

Designen ska vara inspirerad av konceptbilen Morphoz som Renault visade upp i våras. Mégane eVision är dock mycket mer återhållsamt formgiven, eftersom den är nästan produktionsredo.

– Designen är mycket futuristisk men det här är till 95 procent hur produktionsbilen kommer se ut, sa Renaults nytillträdde chef Luca de Meo under presentationen.

Enligt de Meo har man utnyttjat den dedikerade plattformens potential till fullo för att "återuppfinna den klassiska halvkombin". Konceptbilen är hela 15 centimeter kortare än nuvarande Megane men ska ändå ha samma innerutrymmen.

– Mégane eVision återuppfinner Méganen och Renault återuppfinner Renault. Det här är bara början; en helt ny generation of innovativa elbilar är på gång. En familj av fordon som kommer baseras på CMF-EV plattformen, sa de Meo under presentationen.

Konceptet har ett "ultratunnt" batteripaket på 60 kWh vars batterier endast är 11 cm höga – vilket enligt de Meo gör dem till "marknadens plattaste". WLTP-räckvidden är ska ligga på 45 mil och den maximala DC-laddeffekten ligger på 130 kW.

Det "finns potential" att komma längre i framtiden med samma plattform, enligt de Meo. Det framgick inte om det betyder att Renault kan komma att erbjuda ett större batteripaket som tillval senare eller om de Meo refererade till en annan, större bilmodell. Det större plattformssyskonet Nissan Ariya erbjuds med två olika batteripaket, varav det minsta är på 63 kWh och det största är på 87 kWh.

Motoreffekten är rekordhög för en Renault-elbil och ligger på 160 kW (217 hästkrafter) och 300 Nm. Samtidigt är Mégane eVision något av en lättviktare – 1.650 kg, flera hundra kilo mindre än andra elbilar som Volvo XC40 P8 Recharge (2,2 ton) och Volkswagen ID 3 (1,8 ton). 0–100 km/h ska därmed avklaras på "mindre än 8 sekunder".

Produktionsversionen av Renault Mégane eVision ska lanseras i slutet av 2021 och ungefär samtidigt ska även tillverkningen i Frankrike dra igång.

Jag skulle hellre ha en Renault Mégane eVision än en Volkswagen ID 3.
Ja
158
22
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.