Dacia Spring Electric redo för produktion – priset lovas bli "oslagbart"

Renault visar nu upp den lågprisade elbilen Dacia Spring Electric i ett produktionsredo utförande och delar med sig av mer detaljer om den lilla crossovern som blir Dacias första elbil. Lanseringen ska ske redan i början av 2021 genom en bildelningstjänst.

Dacia Spring Electric redo för produktion – priset lovas bli "oslagbart"

"Dacia Spring Electric är inte bara den billigaste elbilen i Europa. Det är även en riktig bil – och en cool sådan dessutom", sa Renaulttoppen Denis Le Vot under en digital presentation som hölls under torsdagskvällen.

– Riktig elektrisk mobilitet borde inte vara ett dyrt alternativ, fortsatte Le Vot, som är medlem i Renaults verkställande kommitté.

Dacias elektriska stadsbil har varit på gång ett tag nu. Senast vi såg Dacia Spring var det som färgglatt koncept tidigare i år, men nu är alltså produktionsversionen färdig.

Modellens stamtavla är udda men passande för att den ska bli billigast i sitt slag. Spring är mångt och mycket en Europa-anpassad version av elbilen Renault City K-ZE som säljs på den kinesiska marknaden sedan 2019. City K-ZE är i sin tur en elkonverterad version av budgetbilen Renault Kwid som säljs med bensinmotor i Indien för ett nypris på endast 36.000 kronor. Renaults utvecklingskostnader lär därför vara mycket låga.

Bilens specifikationer bjuder därför inte på några större överraskningar för den som följt rapporteringen fram tills nu. Motoreffekten ligger på 33 kW (45 hästkrafter) och 125 Nm medan batteripaketet har en kapacitet på 26,8 kWh. Maximal DC-laddeffekt ligger på endast 30 kW vilket gör att laddningen till 80 procent tar en dryg timme. Så långt är allt som City K-ZE.

Räckvidden har nu testats enligt WLTP-körcykeln till 225 km vilket är snarlikt en annan stadselbil, Honda e (220 km), men mindre än Volkswagens lågprisade trillingpar VW e-Up/Seat Mii Electric/Skoda Citigo IV (258 km). Dessutom verkar Renault tagit sig en funderare angående City K-ZE:s lågt satta fartspärr; Dacia Spring Electric toppar 125 km/h istället för 105 km/h vilket gör den något mer lämpad för motorvägsfärder.

Dimensionsmässigt är Spring ytterst kompakt. Den är endast 373 centimeter lång och 162 centimeter bred – lättparkerat. Dessutom ska svängradien vara riktigt bra, trots att det är en framhjulsdriven bil: 9,6 meter. I personbilsversionerna av Spring (vi återkommer till det) finns plats för fyra vuxna och bagageutrymmet är 300 liter stort med baksätet uppfällt. Fäller man baksätet ökar den siffran till 600 liter.

Trots att formgivningen är mycket snarlik City K-ZE sa Denis Le Vot under presentationen att man "injicerat Dacia-designens secret sauce" i Spring Electric. Vad han menade lämnades öppet för tolkning.

Krocksäkerhet brukar inte alltid vara en stark gren för lågprisbilar och grundbilen Renault Kwid erbjuds inte i Indien med en enda krockkudde som standardutrustning. Det går förstås inte an om Renault vill undvika ett bottenbetyg från Euro-NCAP:s krocktest. Dacia Spring Electric ska därför vara standardutrustad med sex krockkuddar, ABS och ESP.

Utöver tillskottet av de (ytterst nödvändiga) krockkuddarna har det kryddats på med en del annan teknik som en 7-tums digital display, röstigenkänning, autobroms i 7–170 km/h (också nödvändig) och Apple Carplay. Det går också att styra laddning och klimatanläggningen med en app. Det låter kanske inte så fräsigt men vi ska komma ihåg att Renault tidigare uppgett att man siktar på en prislapp på runt 125.000 kronor.

Om man tittar på standardutrustningen låter det fortfarande ganska rimligt: snikversionen har endast plåtfälgar, elhissar runtom, servostyrning, digitala instrument, helljusautomatik och centrallås.

Tre olika versioner

Spring Electric får tre versioner som kommer rullas ut stegvis med start redan i vår 2021. Först ut kommer man lansera en version som kommer vara exklusiv för bildelningstjänster som exempelvis Renaults egna satsning Zity eller Aimo. Denna bildeningsversion kommer ha en inredning som ska vara extra lätt att rengöra.

För den som istället vill äga eller leasa en Spring istället så kommer den vanliga personbilsversionen lanseras före sommaren.

Den tredje versionen är en skåpbil som ökar lastutrymmet i bak till 800 liter och har en lastkapacitet på 325 kilo. Tanken med denna transportbilsversion, som släpps till hösten, är att funka som leverans- eller budbil i städer.

Det är ännu inte bekräftat att någon av de tre versionerna Dacia Spring Electric kommer till Sverige och därmed finns inga priser fastställda ännu heller. Renault lovar dock att Spring Electric kommer vara "oslagbart" billigt.

 
Det här blir nya folkelbilen!
Ja
69
33
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.