Ny banbrytande standard för trådlös laddning

Snart kan det bli vanligt med trådlös laddning tack vare en ny standard.

Annons
Annons

Att behöva plugga in och ur laddsladden är en nackdel för elbilar jämfört med bilar med förbränningsmotorer. 

– Att ladda din elbil ska vara lika enkelt som att parkera och gå därifrån, säger Jesse Schneider, som lett arbetet med utvecklingen av standarden på SAE International, i ett uttalande.

Sedan 2007 har organisationen SAE International arbetat med att ta fram en standard för trådlös strömöverföring till bilar. Nu är äntligen standarden J2954 klar och om något år kan vi vänta oss bilar med stöd för trådlös laddning.

I standarden beskrivs vilken hårdvara som fordon och laddare behöver ha, men också hur de ska kommunicera med varandra. I dagsläget gäller standarden bara för enkelriktad ström. Med dubbelriktad energiöverföring kan komma framöver för att bilen ska kunna förse en fastighet med ström vid behov.

Ny banbrytande standard för trådlös laddning

J2954-standarden gäller bara för stillastående laddning och är alltså inte en lösning för laddning på väg under färd. Laddarna måste vara monterade över mark, men standarden kan framöver komma att gälla laddare som är nedsänkta i vägytan.

Laddeffekterna är 3,7, 7 respektive 11 kW. Med andra ord är standarden inriktad på laddning vid parkeringsplatser och inte på snabbladdningsstationer. SAE International har studerat möjligheten att utöka effekten till 22 kW, men det är inte med i den första versionen av standarden.

Ny banbrytande standard för trådlös laddning

Sämre verkningsgrad på grund av effektförluster kan vara ett problem med trådlös laddning, men verkningsgraden beräknas till 94 procent vid ett avstånd på 25 centimeter. Detta är något som kan komma att förbättras i framtiden.

Ny banbrytande standard för trådlös laddning
 
Annons
Annons
Rulla till toppen