Nya siffrorna: Exporten av miljöbilar gör det svårt att nå utsläppsmålen

Var tredje svensk klimatbonusbil går på export inom två år, enligt forskare på Chalmers.

I genomsnitt exporteras var tredje svensk klimatbonusbil efter två år, och det har medfört att Sverige har gått miste om en CO2-utsläppsmisnkning på 200.000 ton, menar Chalmers Industriteknik i rapporten 2030-kalkylatorn som tagit fram på uppdrag av Kvdbil. Det motsvarar utsläppen från hela svenska bilflottan under en vecka.

Men exporten av svenska klimatbonusbilar riskerar också att få ekonomiska konsekvenser. Enligt Chalmers Industriteknik beräknas den svenska staten att gå miste om 45,8 miljarder kronor i miljöbilspremier fram till 2030, om exporten fortsätter på samma sätt som nu.

Görs ingenting kommer för att stoppa exporten kommer Sverige att gå miste om en utsläppsminskning på 6 miljoner ton CO2. Det motsvarar 34 utsläppsfria dagar årligen fram till 2030.

– För varje dag som går försenas omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Stoppas inte exporten kommer det bli mycket kostsamt, både för klimatet och för Sveriges skattebetalare, säger Lars Nykvist, vd Kvdbil.

Enligt Lars Nykvist räcker det inte med att vi minskar exporten framtiden, utan flera retroaktiva lagändringar måste till, menar han.

– Det räcker inte med ett regelverk som har till syfte att minska exporten av kommande generationer miljöbilar. Ska klimatmålet nås måste vi agera här och nu och då krävs ett system som gäller retroaktivt. Dessutom motiveras inte utbyggnaden av laddinfrastruktur i Sverige, om en så stor andel laddbara bilar försvinner ur landet, säger Lars Nykvist.

 

 
Vi måste hitta ett sätt att behålla klimatbonusbilarna i landet.
Ja
59
15
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.