Jaguar E-Pace får facelift och laddhybridutförande med fyrhjulsdrift

Jaguars minsta suv kommer nu gå att få som laddhybrid. Dessutom blir alla övriga motoralternativ nu mildhybrider.

Jaguar E-Pace får facelift och laddhybridutförande med fyrhjulsdrift
Ansiktslyftet inkluderar nya LED-framljus samt en omdesignad grill och luftintag med kromlister.

Jaguar E-Pace är ingen kioskvältare i Sverige. Från januari–september i år registrerade man endast 13 bilar. Hur bidragande bristen på elektrifiering varit till det lär vi nu får se för Jaguar presenterar nu en ansiktslyft version som ska råda bot på det.

Crossoversuven ska nämlige till slut få en version med laddkontakt. Laddhybriden kallas P300e och kombinerar en 1,5-liters trecylindrig bensinmotor på 200 hästkrafter och 280 newtonmeter i fram med en elektrisk bakaxel på 80 kW (109 hästkrafter) och 260 newtonmeter. Systemeffekten blir således 309 hästkrafter. 0–100 km/h ska ta 6,5 sekunder.

Elräckvidden är på 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln vilket är jämförbart med konkurrenten BMW X1 xDrive25e:s 5,7 mil. Som lägst är CO2-utsläppssiffran för E-Pace P300e 44 g/km vilket gör att den som köper en ny har rätt till bonus även nästa år.

Maximal DC-laddeffekt ligger på 32 kW vilket ska möjliggöra laddning 0–80% av det 15 kWh stora litiumjonbatteripaketet på endast en halvtimma. Med 7 kW AC Mode 3-laddning ökar det till 1 timma och 24 minuter.

Invändiga nyheter inkluderar ett nytt infotainmentssystem med 11,4-tumsskärm samt en ny ratt, växelväljare och digital backspegel.

Övriga nyheter är att bilen nu har möjlighet att ta emot mjukvaruuppdateringar trådlöst över nätet (OTA).

Förutom laddhybriden erbjuds likt innan både bensin- och dieselmotorer. Nu kombineras alla dock med ett 48V mildhybridsystem för att få ner förbruknings- och utsläppssiffrorna något. Samtliga av de fyrhjulsdrivna mildhybriderna är utrustade med en 9-stegad automatlåda medan de framhjulsdrivna (och laddhybriden) är utrustade med en 8-stegad sådan.

Ett förbättrat kupéluftfilter som även filtrerar bort små partiklar (PM2,5) hör också till nyheterna. Det är något som JLR även håller på och introducerar i resten av sina bilar.

För modeller utrustade med 360-graders backkamera visas bilen nu i ett 3D-perspektiv på infotainmentskärmen.

Även mer mekaniska ändringar har gjorts så som nya motorfästen och styvare framvagnsfästen som ska bidra till en bättre gasrespons och mindre vibrationer och buller i kupén.

 
Hellre en E-Pace P300e än BMW X1 xDrive25.
Ja
42
9
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.