FN-rapport: Reglera exporten av begagnade fordon

Enligt en rapport från FN:s miljöprogram Unep "dumpas" årligen miljontals "farliga och smutsiga" begagnade fordon i utvecklingsländer i framförallt Afrika. Därför vill FN-organet nu se att exporten regleras.

FN-rapport: Reglera exporten av begagnade fordon
Biltrafik på en gata i Ghanas huvudstad Accra i september 2016. Foto: Thomas Imo/Getty Images

Mellan 2015 och 2018 exporterades 14 miljoner begagnade så kallade "light-duty vehicles" (person- och transportbilar med en tjänstevikt på max 4.500 kg) från i huvudsak Europa, Japan och USA.

Fyra utav fem av dessa exporterades till fattigare länder, och mer än hälften till Afrika, enligt en ny rapport från FN:s miljöprogram Unep.

Ett stickprov gjort av holländska myndigheter i Amsterdams hamn i december 2019 tas upp som exempel i rapporten. Det indikerar att en stor majoritet av bilarna som exporteras är både trafikfarliga och miljövidriga. 54 procent av fordonen i Unep-rapporten kom från Europa. Många passerade genom just Holland.

Holländska Ministerie van Infrastructuur en Waterstaats testade 160 bilar som stod i hamnen i väntan på export till Afrika. Resultatet var att mer än 80 procent av dem inte uppnådde ens den gamla Euro 4-utsläppsnormen som gällde 2005-2009. En majoritet av bilarna saknade även trafiksäkerhetscertifiering, det vill säga att de var obesiktigade.

Rapportens slutsatser matchar de som gjordes av journalister på norska NRK i den uppmärksammade dokumentären "Giftig skrot till salu" från 2019 som även sändes i SVT:s Uppdrag Granskning. I dokumentären spåras flera skrotbilars färd från Norge till Nigerias huvudstad Lagos med hjälp av GPS-sändare. Väl framme säljs de vidare dyrt, trots att de styckats på viktiga delar.

– De skär ut katalysatorer, eftersom platinan i dem är värd 500 dollar. De stoppar in en bit stålrör och svetsar tillbaka det, säger Unep-rapportförfattaren Rob de Jong till BBC.

Många av bilarna rensas på avgasrenings- och säkerhetssystem. I synnerhet gäller det katalysatorer, krockkuddar och ABS-system. Krockkuddarna är värdefulla i Europa medan komponenter från bilarnas ABS-system "säljs på den svarta marknaden", enligt de Rong.

Vill att handeln regleras

Unep vill nu att både exportörer och importörer världen över ska införa hårdare regler för att stoppa handeln med de farliga begbilarna. En majoritet av utvecklingsländerna som Unep tittat på i sin rapport saknar idag helt eller delvis utsläppsregler för importerade fordon, även om flera nu börjat införa det.

– Å ena sidan tycker jag at det är oetiskt att dessa utvecklade länder exporterar fordon som inte anses vara trafiksäkra på deras egna vägar, säger Rob de Rong till BBC.

– Men å andra sidan: varför har de importerande länderna väntat så länge med att införa minimikrav?

– Så jag tror att bördan inte bara ligger på landet som exporterar, det är verkligen ett gemensamt ansvar, avslutar de Rong.

Förutom reglering föreslår FN-organet att importen av begagnade låg- och nollutsläppsbilar ska stimuleras istället. Samtidigt visade nyligen forskare på Chalmers att exporten av just dessa bilar gör det svårt för Sverige att nå utsläppsmålen.

 
Bra förslag från FN-organet!
Ja
33
15
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.