Polestar blockerade från franska marknaden – på grund av sin logotyp

En fransk domstol har slagit fast att Polestars polstjärna är för lik franska Citroën och DS Automobiles logotyper. Polestar har därför tillfälligt blockerats från den franska marknaden.

Polestar blockerade från franska marknaden – på grund av sin logotyp
Polestars polstjärna. Foto: Polestar

En varumärkestvist med franska Citroën och dess ägare PSA-gruppen (Peugeot, DS Automobiles, Opel, Vauxhall) har lett till att Polestar nu blockerats från den franska marknaden i sex månader.

Polestar polstjärna är så lik Citroëns dubbla ärmvinklar och dess tidigare undermärke DS logotyp att det riskerar att förvirra konsumenterna. Det slås fast i ett franskt domstolsbeslut daterat 4 Juni.

Rättsfallet inleddes 2017 med att Citroën krävde att Polestar-ägarna Volvo skulle sluta använda Polestars logotyp på grund av likheterna.

Polestar-logotypen består av ett par sparrar eller ärmvinklar (engelska: chevron) vars spetsar möts för att forma ett kors. PSA argumenterade i sin stämningsansökan att det liknar Citroëns 121 år gamla logotyp som också består av två sparrar. Man tyckte även att den var för lik DS Automobiles logotyp vars D och S formats som ett kryss.

Citroëns logotyp. Foto: Getty Images

DS Automobiles logotyp. Foto: Getty Images

Vi på ams och Recharge gjorde även kopplingen till DS-loggan när Alrik och Peder provkörde Polestar 2 på Förnuft & Känsla i somras. Då var vi dock inte medvetna om det pågående rättsfallet i Frankrike.

Volvo för sin del vägrade att sluta använda Polestar-loggan och fick även medhåll av Europeiska unionens immaterialrättsmyndighet (EUIPO) dit PSA också tog sin klagan.

Men nu har en domstol i Frankrike dömt i fallet till Citroën och PSA:s fördel. Polestar måste betala 150.000 euro, eller omkring 1,5 miljon kronor, till Citroën samt ytterligare 70.000 euro (710.000 kronor) i juridiska kostnader. Polestar blockeras också från att använda sin logotyp i Frankrike i sex månader tills januari 2021.

– Polestar är inte verksamma i Frankrike och vi har just nu inga planer på att bli det. Det finns ett pågående rättsfall i Frankrike om användningen av Polestar-loggan som initierats av Citroën, säger en talesperson på Polestar till Recharge.

Enligt talespersonen kan man inte ge några kommentarer om rättsfallet men han tillägger att man har en "stark" tro på sitt varumärke och logotyps "position".

– Vi inser att som ett nytt, spännande bilmärke på marknaden med ambitiösa planer för att höja profilen för elektrisk mobilitet kan vi få uppmärksamhet från etablerade biltillverkare.

– Rättsfallet är endast relaterat till Frankrike och gäller inte några andra länder.

Franska bilköpare som surfar in på Polestars hemsida möts därför nu av en blank sida med ett meddelande som säger att hemsidan "inte är tillgänglig för den franska allmänheten på grund av territoriella restriktioner på användingen av de franska varumärkena nr. 016898173 och nr. 01689532", enligt Automotive News Europe.

Polestar upprepar Mazdas miss?

Rättsfallet mellan Polestar och Citroën påminner om ett annat från 1991. Då stämde franska Renault japanska Mazda för deras nya logotyp som var för lik Renaults diamant. Mazda hade skapat ett nytt emblem som bestod av en diamant i en oval.

Mazda blev tvugna att betala böter och göra om emblemet vars diamant fick avrundade hörn året därpå. Trots det blev det kortlivat och ersattes 1997 med dagens M i en oval.

 
Jag håller med den franska domstolen: Polestars logotyp är för lik Citroëns.
Ja
64
202
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.