Volkswagenchefen: ”Stora batterier är inte bra för miljön”

Volkswagenschefen Herbert Diess i en intervju angående batterier, laddhybrider och Tesla.

Annons
Annons

Volkswagen har i år sjösatt sin stora elbilssatsning med Golfklassaren ID.3 som pionjärmodell. Inom kort är det premiär för suven ID.4, en modell som vi redan har varit och tittat närmare på. Och i slutet av nästa år kommer den för svenska köpare så efterlängtade eldrivna kombimodellen ID. Space Vizzion.

I en intervju med Automotive News berättar Herbert Diess att jakten på lång räckvidd hos elbilarna kan vara på väg att avta.

– Det har pågått en räckviddstävling bland tillverkarna de senaste åren, men det kommer att bli mindre intressant. Det som är viktigt är att det som erbjuds är miljövänligt och batterier som är stora och tunga är inte bra för CO2-balansen. Ett mellanting är det rätta.

Men elbilar är inte allt, menar Herbert Diess. Han vill också slå ett slag för laddhybriden som ett bra alternativ för många köpare.

– Laddhybrider är missförstådda och mycket av kritiken mot dem är orättivis. Om du kör nya Tiguan eHybrid (vilket vi har gjort) så kan den köras omkring 5-6 mil på el, vilket räcker till många kunders dagliga pendling. Moderna laddhybrider är ett bra alternativ både ekonomiskt och miljömässigt.

Han kommenterade också Teslas höga börsvärde, som tio gånger högre än Volkswagengruppens.

– Tesla är inte värderat på samma sätt som en traditionell biltillverkare. Tack vare Teslas höga börsvärde har man kunnat få igenom ambitiösa expansioner.

 
Annons
Annons
Rulla till toppen