Viktig båtlast nu framme i Europa – med Teslas Kinatillverkade Model 3

En fraktbåt har nu lagt till i Zeebrygge i Belgien med en viktig last: Tusentals Kinatillverkade Tesla Model 3 som för första gången ska levereras till kunder i Europa. Tesla har till nyår på sig att kompensera för leveranstappet man haft under hösten – annars kan deras utsläppssamarbeten med Fiat/Chrysler och Honda ställa till det.

Viktig båtlast nu framme i Europa – med Teslas Kinatillverkade Model 3
Kinatillverkade exemplar av Tesla Model 3 Standard Range Plus lär snart börja levereras till svenska köpare.

Fraktbåten Toscana, som bär på de första Shanghai-tillverkade Teslorna som exporterats utanför Kina, ligger sedan igår morse förtöjd i Zeebrygges hamn i Belgien. Runt 3.500 Tesla Model 3 lastas nu av båten och väntas gå vidare till kunder över hela Europa, rapporterar Teslarati.

Toscanas färd inleddes i slutet av förra månaden med en högtidlig ceremoni i Shanghai där Teslas fabrik ligger. 7.000 Model 3 Standard Range Plus som byggts på Giga Shanghai skulle för första gången exporteras till Europa.

Teslas nyregistreringar har under hösten minskat rejält jämfört med tidigare i år, något som enligt analytikern Matthias Schmidt låtit de äldre biltillverkarna "krascha Teslas europeiska party". Enligt statistik framtagen av Schmidt minskade Teslas andel av elbilsförsäljningen i västeuropa till endast 13,5 procent under årets tredje kvartal, delvis på grund av att konkurrenterna nu till slut börjat lansera sina egna elbilar.

Tappet beror dock även på grund av minskade leveranser. I Sverige registrerades endast 34 nya Tesla Model 3 i oktober. Tesla var tidigare i år tvugna att stänga sin huvudfabrik i Fremont, Kalifornien – där bilarna som gått till Europa tillverkats – på grund av delstatens coronarestriktioner. Produktionen återupptogs dock redan i maj. Hur mycket stoppet påverkade leveranserna till Europa är osäkert, men klart är i alla fall att Tesla nu tycks ha omdirigerat en betydande andel av produktionen från både USA och Kina till Europa för att kunna registrera bilarna här innan årsskiftet.

Det kan vara nödvändigt med tanke på Teslas gemensamma utsläppspool i EU med Fiat/Chrysler och Honda. De två äldre biltillverkarna har betalat miljardbelopp till Tesla för att få räkna ihop snittutsläppen av koldioxid från deras nyförsäljning med dem. Eftersom Tesla bara tillverkar avgasfria elbilar kan de ge ordentlig "snålskjuts" med en sådan lösning, men bara om de håller uppe försäljningsvolymerna i Europa – annars kan i värsta fall alla tre tillverkare åka på böter från EU.

Teslas exporter av Model 3:or från Kina till Europa lär öka nästa år. Enligt färska uppigfter kan Tesla komma att öka produktionen på Giga Shanghai till 550.000 bilar om året 2021. Utav dessa ska 110.000 skickas till Europa.

Tesla är inte ensamma med att som västerländskt bilmärke sälja Kinatillverkade bilar i Europa. Polestar 2 tillverkas också i landet och enligt uppgifter Recharge tog del av tidigare i veckan planerar Volvo Cars även att även snart börja tillverka XC40 P8 Recharge i landet.

 
Jag köper gärna en Kinatillverkad Tesla Model 3.
Ja
81
86
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.