Säljstart för laddhybriderna Seat Tarraco eHybrid och Volkswagen Tiguan eHybrid

De nya laddhybridsversionerna av Volkswagen Tiguan och dess Seat-syskon Tarraco går nu att beställa i Sverige. Båda ska klara sig runt 5 mil på el och erbjuds endast med framhjulsdrift.

Säljstart för laddhybriderna Seat Tarraco eHybrid och Volkswagen Tiguan eHybrid

"Ännu en laddhybrid från Volkswagen" lyder det svenska pressmeddelandet för nya Volkswagen Tiguan eHybrid och vi kan inte annat än hålla med. Koncernen fullkomligt sprutar ur sig laddhybrider nu och senast förra veckan skrev vi till exempel om de svenska priserna på Seat Leon eHybrid.

De två plattformssyskonen Volkswagen Tiguan och Seat Tarraco går nu att få med laddkontakt i Sverige. Det finns inte oväntat många likheter de två emellan – inte minst eHybrid-drivlinan som kombinerar en 1,4-liters bensinfyra på 150 hk med en elmotor på 115 hk för att ge en systemeffekt på 245 hk och 400 Nm. Båda har även ett batteripaket på 13 kWh och en omborladdare som klarar 2,3 kW (3,6 kW med laddbox). Men, det finns också några viktiga skillnader.

Som vanligt har Seaten ett lägre grundpris, Tarraco börjar på 449.900 kr. Elräckvidden på den framhjulsdrivna spanjoren ska enligt WLTP-körcykeln vara 4,9 mil. Den deklarerade utsläppssiffran varierar mellan 37 och 46 g/km vilket gör köpare berättigade till en bonus på 27.156–33.852 kr.

Seat Tarraco är drygt 21 cm längre än VW Tiguan. Trots det går det inte att få en tredje sätesrad i Tarraco till skillnad mot övriga modellvarianter av Tarraco. Det beror antagligen på att Seat använt utrymmet i golvet till batterierna. Enligt Volkswagen är det i dagsläget inte aktuellt med en Tiguan Allspace eHybrid motsvarande Seat Tarraco.

För 14.000 kr extra får man istället en Volkswagen Tiguan eHybrid som webbredaktör Patrik Lundin nyligen var och provkörde i Tyskland. Som Patrik kunde avslöja då är det inte tal om någon fyrhjulsdrift här heller. Istället är det framtill som drivhjulen sitter.

Elräckvidden för Tiguan eHybrid ligger på marginellt bättre 5 mil blankt enligt WLTP. Prislappen börjar på 463.900 kr och från det kan en bonus på 30.012–32.154 kr dras av beroende på utrustning.

Både Tiguan och Tarraco byggs på samma fabrik i Volkswagens högnäste Wolfsburg och den svenska lanseringen ska ske under första kvartalet 2021.

Svenska priser:

Seat Tarraco 1.4 e-HYBRID FR, 245hk, DSG6: från 449.900 kr
Volkswagen Tiguan eHybrid Elegance, 245 hk, DG6: från 463.900 kr
Volkswagen Tiguan eHybrid R-Line, 245 hk, DG6: från 498.900 kr

För mig räcker det med framhjulsdrift i en suv.
Ja
32
74
Nej
Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

Missa ingenting! Prenumerera på vårt nyhetsbrev.